10 sekund – tylko tyle czasu ma dana firma na przekonanie użytkownika, odwiedzającego jej stronę docelową, do nawiązania kontaktu. Przygotowanie profesjonalnego landing page (strony docelowej, na którą przechodzą internauci po kliknięciu w reklamę firmy), nie tylko zwiększa liczbę odwiedziny strony, lecz wpływa także na wzrost ilości kontaktów potencjalnych klientów z firmą.
Istotne jest to szczególnie w przypadku sektora MSP, który coraz śmielej, choć nie zawsze odpowiednio inwestuje w tworzenie stron internetowych (60 proc. małych i ponad 80 proc. średnich przedsiębiorstw posiada własną witrynę internetową**) i nie skupia się na uzupełnianiu ich o landing page.
Wychodząc naprzeciw tym problemom, polski oddział międzynarodowej agencji ReachLocal, od ponad pół roku funkcjonujący nad Wisłą, przygotował pierwszy w Polsce poradnik wskazujący, jak sektor MSP powinien odpowiednio skonwertować landing page:
10 porad skutecznego tworzenia landing page
1) Wyróżnienie formy kontaktu – numer telefonu, formularz kontaktowy lub adres e-mail powinien być wyróżniony i widoczny na pierwszy rzut oka. Najlepiej pogrubiony umieścić na górze strony docelowej, tak by żaden z odwiedzających go nie przeoczył.
2) Umieszczenie wezwania do działania (CTA) – w jasny sposób należy zilustrować internaucie cel jego wizyty na stronie. Jeśli pragniemy, by odwiedzający po wizycie na stronie zadzwonił i zamówił próbkę produktu, warto na górze strony umieścić wezwanie do działania, np. „Zadzwoń terazi zamów bezpłatną próbkę”. Istotne jest, aby wezwanie znajdowało się obok wyróżnionej formy kontaktu.
3) Wyróżnienie walorów firmy – główne korzyści płynące ze współpracy z prezentowaną firmą powinny być umieszczone w górnej części strony, tak by każdy odwiedzający łatwo skupił na nich uwagę. Tekst opisujący walory firmy powinien być zwięzły i chwytliwy, np. „Wybrany najlepszym salonem w Warszawie”.
4) Umieszczenie ważnych informacji w górnej części strony – część strony internetowej, widoczna bez przewijania w dół, to miejsce „above the fold”. Istotne by w tej sekcji zostały umieszczone ważne informacje, takie jak kontakt, lokalizacja, czy zakres działania. Dodatkowo należy sprawdzić czy górna część strony internetowej wyświetla się tak samo w różnych przeglądarkach i na różnych rozdzielczościach ekranu.
5) Zaproponowanie alternatywnych form kontaktu – na stronie docelowej nie może zabraknąć dodatkowej formy kontaktu, np. formularza kontaktowego, czy też czatu na żywo, dla osób, które nie będą chciały skorzystać z rozmowy telefonicznej. Warto pamiętać, że przy rozwiązaniu „live chat” konieczne jest aby pracownik firmy czuwał nad udzielaniem szybkiej odpowiedzi na zadane pytania.
6) Skrócenie formularza kontaktowego – formularz idealnie nadaje się do zbierania danych kontaktowych, czy też umówienia wizyty. Szczególnie, że wielu odwiedzających przebywa w pracyi nie jest w stanie skontaktować się telefonicznie. Dlatego warto zadbać by formularz był jak najprostszy i zawierał maksymalnie pięć pól do wypełnienia.
7) Zmniejszenie ilości linków – strona docelowa jest bardzo ważna i istotne jest, by nie była ona przeładowana linkami. Posiadanie zbyt dużej ilości odnośników na stronie docelowej może odciągnąć odwiedzającego od najważniejszych informacji, z którymi powinien się zapoznać.
8) Stworzenie prostego projektu – strona docelowa musi być zbudowana w prosty i przyjazny dla oka sposób. Powinna się opierać o prosty schemat kolorów, profesjonalne zdjęcia oraz usystematyzowaną zawartość. Dobrze zaprojektowana strona sugeruje profesjonalizm oraz sukces, który wiąże się z tą firmą, a te aspekty zdecydowanie przyciągają klientów.
9) Ograniczenie tekstu na stronie – strona powinna zawierać tylko tyle tekstu ile jest potrzebne, by przedstawić najważniejsze informacje i skierować odwiedzających do formularza kontaktowego. Dlatego warto podkreślić najważniejsze informacje, takie jak zalety oferty czy akcje specjalne.
10) Zwiększenie autentyczności strony – zamieszczenie logotypu, referencji klientów, wyróżnień, otrzymanych nagród, wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy w oczach odwiedzających ją internautów. Warto na stronie użyć autentycznych zdjęć swoich pracowników, produktów i usług zamiast ogólnie dostępnych fotografii.