Podstawą wszelkiego rodzaju działań optymalizacyjnych w obrębie strony internetowej powinien być rzetelny audyt. Jest on szczególnie przydatny wówczas, gdy chcemy znacząco poprawić swoją widoczność w wyszukiwarkach – czasem niewiele czasu zajmują podstawowe zmiany, które pozwolą osiągnąć znaczące rezultaty. Aby jednak dostrzec potrzebę ich dokonania, niezbędny jest audyt techniczny SEO (z ang. technical SEO audit). Czym jest taki audyt? Jakie obszary bada? Jak może wpływać na SERP? O tym w niniejszym tekście.
Czym jest audyt techniczny SEO?
Audyt techniczny SEO to kompleksowa analiza strony internetowej pod kątem jej zgodności z najlepszymi praktykami optymalizacji dla wyszukiwarek. To proces, który pozwala zidentyfikować i naprawić techniczne niedociągnięcia, mogące negatywnie wpływać na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Audyt ten skupia się na aspektach technicznych, takich jak struktura strony, szybkość ładowania czy dostosowanie do urządzeń mobilnych.
Dlaczego warto przeprowadzić audyt techniczny SEO?
Technical SEO audit to doskonałe narzędzie sprawdzania stanu witryny pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek. Jego głównym celem jest wskazanie błędów technicznych i możliwych usprawnień, które sprawią, że strona będzie bardziej przyjazna zarówno użytkownikom, jak i algorytmom Google. Dlaczego to takie ważne? Poprawa użyteczności serwisu wprost przekłada się na szereg wskaźników, takich jak współczynnik odrzuceń, porzucone koszyki zakupowe, czy w dłuższym okresie także współczynnik konwersji. Co się zaś tyczy kwestii technicznej, strony odpowiednio zoptymalizowane są lepiej oceniane przez roboty wyszukiwarek, a zatem mogą liczyć na lepszą widoczność w wynikach na konkretne zapytania.
Audyt techniczny SEO jest nieocenionym narzędziem monitorującym kondycję naszej strony i jako taki powinien być przeprowadzany nie tylko wtedy, gdy zauważymy jakieś problemy, ale także profilaktycznie, we w miarę regularnych odstępach czasu. Dzięki temu mamy pewność, że żadne błędy nie uszły naszej uwadze. A trzeba przy tym wiedzieć, że czasem drobne nieścisłości, które na pierwszy rzut oka nie stanowią zagrożenia, po przekroczeniu masy krytycznej mogą bardzo negatywnie wpłynąć na indeksację poszczególnych podstron. Sprawdźmy zatem, co konkretnie bada technical SEO audit.
Co w pierwszej kolejności sprawdza audyt techniczny SEO?
Przede wszystkim tego typu audyt skupia się na określeniu stanu obecnego. Zaczynamy zatem od kwestii indeksacji witryny, którą można zbadać w Google Search Console. Jeśli okaże się, że nie wszystkie podstrony domeny są zaindeksowane (poza tymi, które wykluczamy za pomocą robots meta tagu), to naprawiamy ten błąd. Jak przyspieszyć zaindeksowanie podstrony przez boty skanujące? Na przykład poprzez stworzenie mapy witryny (w formie pliku sitemap.xml) i umieszczenie jej w Google Search Console w zakładce „Mapy witryn”.
Następnie audyt sprawdza i w razie potrzeby wydaje rekomendacje co do porządkowania kwestii przekierowań 3XX (zarówno stałych, jak i tymczasowych) oraz błędów 4XX i 5XX (po stronie serwera). Unikanie błędów jest bardzo istotne, ponieważ mają one negatywny wpływ na SEO.
Oprócz tego audyt techniczny SEO powinien skupiać się na sprawdzeniu, czy uzupełnione są niezbędne meta tagi (dostarczające użytkownikom i wyszukiwarkom informacji o zawartości strony), tagi kanoniczne, a także meta description (krótki opis strony, wyświetlany w wynikach wyszukiwania). Warto również wdrożyć elementy nawigacyjne, takie jak okruszki (z ang. breadcrumbs).
Pogłębiony technical SEO audit
Zaprezentowane wyżej działania to absolutna podstawa audytorska, a zalecenia z niej płynące można wdrożyć stosunkowo szybko. Jeśli jednak zależy nam na pogłębionym audycie, który weźmie pod uwagę także cały content witryny, to specjaliści mają jeszcze bardzo wiele do sprawdzenia, w tym poprawność:
- tworzenia adresów URL,
- używania słów kluczowych w opisach kategorii, produktów i wpisach blogowych,
- tworzenia i używania nagłówków (od h1 do h6),
- umieszczania na stronach i opisywania grafik,
- implementacji danych strukturalnych,
- wyświetlania się wersji mobilnej strony,
- w zakresie szybkiego ładowania się witryny.
Oprócz tego audyt techniczny SEO powinien sprawdzić, czy content na stronie nie jest zduplikowany, o co nietrudno na przykład w sklepach internetowych, gdzie jeden model produktu występuje w kilku wersjach.
Kiedy warto wykonać audyt techniczny SEO?
Uruchomienie nowej strony internetowej
To idealny moment na przeprowadzenie audytu. Audyt techniczny SEO przeprowadzony na samym początku pozwala wykryć i naprawić ewentualne problemy techniczne, zanim wpłyną one na pozycję w wynikach wyszukiwania. Audyt pomoże upewnić się, że struktura strony, treści, nagłówki i adresy URL są zoptymalizowane w sposób prawidłowy od samego początku.
Brak jakichkolwiek zmian w wynikach pomimo inwestowania w SEO
Jeśli mimo ciągłych inwestycji w SEO nie widać poprawy wyników, audyt może pomóc zidentyfikować przyczyny stagnacji i wskazać nowe kierunki działań.
Duża aktualizacja lub redesign strony
Każda zmiana na stronie powinna być dokładnie przeanalizowana. W przypadku gdy decydujemy się na dużą aktualizację strony lub całkowity jej redesign – musimy przeprowadzić audyt techiczny SEO. Da nam to obraz i świadomość czy wszystkie ważne elementy serwisu nadal działają poprawnie. Szczególną uwagę należy zwrócić na strukturę linków i ewentualne potrzeby przekierowań.
Spadek w rankingach wyszukiwania
Jeśli zauważysz nagły spadek pozycji swojej strony, audyt techniczny SEO może pomóc zidentyfikować przyczynę problemu. Może to być związane z aktualizacją algorytmów Google lub z niezauważonymi wcześniej błędami technicznymi.
Usunięcie części zawartości strony
Audyt SEO przy usuwaniu kategorii produktów lub usług pomoże uniknąć problemów z błędami 404 i określi wpływ tych zmian na ogólną widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Przejęcie strony po innym właścicielu
Kompleksowy audyt pomoże ocenić faktyczną wartość przejmowanego biznesu online, zidentyfikować obszary wymagające inwestycji i ocenić efektywność dotychczasowych działań SEO. Dodatkowo, gdy przejmujemy już istniejącą stronę, musimy upewnić się, że na daną domenę nie została w przeszłości nałożona kara.
Regularne przeglądy optymalizacji
Najlepszą praktyką jest regularne przeprowadzanie audytów, na przykład co kwartał lub co pół roku. Pozwala to na bieżąco monitorować stan techniczny strony i reagować na pojawiające się problemy, zanim staną się one poważne.
Jak więc widać, elementów, które musi brać pod uwagę profesjonalny audyt techniczny SEO oraz momentów, w których powinien zostać przeprowadzony jest bardzo wiele i najczęściej wymaga spojrzenia specjalisty. Z tego powodu warto jest tego typu działania zlecić agencji performance marketingowej z doświadczeniem. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona internetowa jest w pełni zoptymalizowana i gotowa na wyzwania dynamicznego świata SEO, nie czekaj – skontaktuj się z Veneo Performance. Nasz zespół doświadczonych specjalistów przeprowadzi kompleksowy audyt techniczny SEO, który pomoże Ci wspiąć się na szczyt wyników wyszukiwania i wyprzedzić konkurencję.