Szanse na wybicie się serwisów WWW w internecie zależą przede wszystkim od reklamy, kampanii Public Relations, częstych aktualizacji czy bogatych w treść materiałów.
Tak naprawdę do ww. elementów należy zaliczyć jeszcze domenę, czyli własny adres internetowy.
Po co mi domena?
Jest już normą, że serwisy WWW posiadają własną domenę. Jest to podstawa działalności profesjonalnej witryny w XXI wieku. Dlaczego? Serwisy, które są w nie wyposażone są bardziej popularne od tych, które działają na np. aliasach, czyli adresach, w których oprócz nazwy strony widnieje również drugi człon – nazwy serwisu, który jest tak jakby sponsorem naszego adresu – to raz.
Dwa – jeśli mowa jest o profesjonalnych stronach WWW, dla których ważna jest również reklama, to posiadanie własnej domeny jest pierwszym krokiem, który pomoże znaleźć reklamodawcę. To samo tyczy się popularności strony. Dzięki mediom, które chętniej piszą o serwisach z własną domeną – witryna może zyskać nowych czytelników. Jeszcze jeden element, który nasuwa mi się na myśl to e-wolność.
Dzięki posiadaniu własnej domeny staniemy się bardziej niezależni. Los strony (adrsu WWW) będzie tylko w naszych rękach. Co byśmy zrobili, gdyby dobrze prosperująca strona z przyszłością działała na adresie aliasowych, a jej operator bezpłatnego alisau zakończyłby swoją działalność? Start witryny na nowo jest sztuką bardzo trudną i nie należy do najłatwiejszych. Tak więc zapamiętajmy: jeśli zaczynamy budować serwis zaopatrzmy się wpierw w domenę.
Jakie są domeny?
Istnieje podział na domeny. Wśród obecnie dostępnych wyróżniamy zagraniczne:
– domeny globalne: COM, NET, ORG, BIZ, INFO
– domeny funkcjonalne: np. TV, TEL, MOBI
– domeny państwowe: np. DE, UK, PL
i polskie:
– państwowa: PL
– funkcjonalne: COM.PL, NET.PL, BIZ.PL
– regionalne: WROC.PL, WAW.PL
Ile to kosztuje?
W momencie gdy krajowy operator domen podpisał umowy z firmami na pośrednictwo w sprzedaży domen, ceny internetowych adresów spadły nawet o 100%. Czy ktoś pamięta jeszcze ceny 250 złotych za utrzymanie domeny PL?
Bardzo często domenę PL można kupić już za symboliczną złotówkę. Warto jednak zapoznać się z regulaminem akcji promocyjnej, który może zakładać jeszcze zakup serwera lub Podajemy jednak orientacyjne ceny bez promocji, stan na 2009 rok:
– domena regionalna – 20 złotych
– domena funkcjonalna – 40 złotych
– domena krajowa – 80 złotych
Opłata rejestracyjna obejmuje zwykle pierwszy roczny (12 miesięczny) okres utrzymania domeny. Istnieje również możliwość wykorzystania domen globalnych jak COM czy NET.
W 2003 roku rejestracją takich domen zajmowały się wyłącznie zagraniczne firmy, a ceny wahały się od kilkunastu do kilkudziesięciu dolarów rocznie. Na przykład rejestracja w firmie www.joker.com kosztowała od 8$ do 11$ rocznie. Warunek: płatność kartą kredytową.Obecnie domeny takie mozna spokojnie zarejestrować u polskich rejestratorów.
Jak to zrobić?
Rejestracją polskich domen w 2003 roku zajmowała sie tylko NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Aby internauta mógł cieszyć się własną domeną musiał mieć ukończone 18 lat i musiał zarejestrować ją drogą elektroniczną na stronie www.dns.pl/cgi-bin/wniosek.pl. Następnie procedura zakładała wydrukowanie wersji elektronicznej i przesłanie faxem lub listem poleconym w niezmienionej formie z podpisem wnioskodawcy lub pieczątką firmy w okresie 7 dni do NASKu.
Obecnie rejestracja domeny jest balanie prosta – mozna to zrobić u wielu rejestratorów za przystępne pieniądze i bez zbędnych biuroktatycznych rozwiązań.
Polecamy .