Tworzenie wielkiej Doliny Krzemowej w Polsce, czy jakimkolwiek innym kraju w Europie, nie ma sensu. Rozwój rynku biznesu internetowego na starym kontynencie może zapewnić tylko współpraca wielu istniejących już klastrów technologicznych.
To wnioski z drugiego i ostatniego dnia „e-nnovation – e-commerce w Europie Centralnej”, czyli międzynarodowego spotkania praktyków e-biznesu, na które przyjechało około 500 uczestników z całego świata. W jednym z ciekawszych wystąpień poruszono temat polityki wspierania innowacyjnych przedsiębiorstw w Europie.
– Każdy europejski kraj marzy o tym, żeby mieć swoją drugą Dolinę Krzemową na wzór tej z Kalifornii, a to jest błędne myślenie – mówi Mike Butcher, redaktor naczelny TechCrunch Europe, czyli kultowego bloga o nowych technologiach. – Tymczasem trzeba budować mosty pomiędzy ośrodkami takimi jak Londyn czy Warszawa – dodaje.Podczas e-nnovation mówiono także o geolokalizacji klientów, sklepach mobilnych i kupowaniu poprzez Twittera czy Facebooka, jako nowych trendach w handlu internetowym. Eksperci przewidują, że te nowości mogą w krótkim czasie stać się codziennością dla masowego odbiorcy. – Ludzie spędzają coraz więcej czasu w internetowych sieciach społecznościowych i nie rozstają się ze swoimi telefonami komórkowymi. To tam właśnie powinni zostać znalezieni przez e-sprzedawców – mówi Jose A. del Moral, przedsiębiorca internetowy z Hiszpanii.Podczas drugiego dnia konferencji przyznano także nagrody w konkursie „Start with e-nnovation”. Międzynarodowe jury składające się z 11 doświadczonych praktyków e-biznesu, w tym przedstawicieli funduszy inwestycyjnych czy inkubatorów startupów, a także właściciel firm z branży e-commerce, najchętniej zainwestowałoby w rumuński projekt – .Jest to aplikacja, która dzięki wykorzystaniu Facebooka i Twittera umożliwia dzielenie się opiniami i informowanie znajomych o swoich zakupach. Kupujący, który jest użytkownikiem Squeeqly otrzymuje rabat za włączanie swoich znajomych w proces zakupowy. Zdaniem jurorów aplikacja ma duże szanse powodzenia, dzięki temu, że daje konkretne korzyści zarówno dla sklepów internetowych, jak i ich klientów oraz jest łatwa do wdrożenia. Twórcy Squeeqly otrzymali 10 000 euro, które wykorzystają na rozwój projektu.Nagrodę publiczności zdobył polski projekt , czyli platforma do tworzenia mobilnej wersji sklepów internetowych. Autorzy otrzymali w nagrodę nowego netbooka.