Siedząc kolejną noc nad wysublimowanymi efektami w naszej pracy, którą później zamierzamy wykorzystać jako szatę graficzną tworzonej strony, nie zwracamy uwagi, że często niuanse te zostaną zgubione w wyniku kompresji.
Publikując grafikę w internecie, stajemy przed ciężkim wyborem…postawić na jakość?…czy szybkość?
Oto opis najpopularniejszych formatów, dzięki którym dobierzecie kompresję do odpowiedzi na wyżej postawione pytania.
.jpg (.jpeg)
(Joint Photographic Experts Group) Format polecany do przechowywania zdjęć oraz wielobarwnych grafik, z dużą ilością przejść tonalnych. Interpretuje 16,7 mln kolorów. Konwertuje przy użyciu bezpowrotnej kompresji stratnej. Metoda ta opiera się na segregowaniu kolorów na obszary, dlatego też w największym stopniu skompresowania widzimy już wyrażne, ostre krawędzie poszczególnych barw. Przy kolejnych zapisach zmian w tym samym pliku .jpg jego jakość ulega dalszemu pogorszeniu. Dlatego zaleca się konwertowanie ostatniej fazy pracy i pozostawianie jej już bez nanoszenia zmian. Jedną z charakterystycznych cech tej metody kompresji jest oddzielanie informacji o jasności i odcieniach koloru, dlatego świetnie nadaje się także do obrazów czarno-białych.
Format ten jest bardzo dobrze interpretowany przez przeglądarki. Posiada opcję wyświetlania z przeplotem, powodującym wyświetlanie najpierw co 8, potem 4, następnie 2 i na końcu nieparzystych linii obrazu. Dzięki temu, oglądający ma wrażenie szybszego wczytywania grafiki. Udoskonalona wersja-JPG 2000, oparta na technologii Wavelet (wykorzystującej algorytmy falkowe, także kompresja stratna, jednak mimo utraty pikseli przejściowych nie powodująca zniekształceń), zapewnia znacznie lepszą konwersję, przy jednoczesnym zachowaniu dobrej jakości obrazu.
.gif
(Graphics Interchange Format) W założeniach był formatem obsługującym pliki przesyłane na bardzo duże odległości przy wykorzystaniu urządzeń transmisyjnych. Dlatego posiada także opcję zapisu z przeplotem, umożliwiającą szybki podgląd dokumentu. Konwertuje za pomocą bezstratnej kompresji słownikowej (Lempel-Ziv i Welch).
Opiera się ona na zastępowaniu poziomych ciągów pikseli tego samego koloru, przez liczbę określającą długość sekwencji. Stąd też format ten polecany jest do kompresji obrazów o niewielkiej ilości barw (szczególnie na dużych płaszczyznach), małych zdjęć, geometrycznych kształtów, logotypów, ikon oraz napisów (raczej bez anty-aliasingu). Obsługuje 256 kolorów, a także przezroczystość. Pozwala na obecność wielu obiektów w pliku, dzięki czemu można w tym formacie zbudować prostą animację. Doskonale interpretowany przez przeglądarki.
.png
(Portable Network Graphics) Format, który w założeniach miał zastąpić GIFa. Występuje jako png-8 ( 8 bitowa głębia koloru, 256 barw ) oraz png-24 (16,7 mln barw). Oparty także na bezstratnej kompresji LZW, konwertuje kolory do 48 bitów. Obsługuje przeplot, przezroczystość oraz 8-bitowy kanał Alfa, który umożliwia tworzenie barw półprzezroczystych, dających możliwość odpowiedniego wkomponowania obrazu w tło. Raczej średnio interpretowany przez przeglądarki.
Polecamy także: