Tylko sukces się liczy – to zastrzeżone hasło reklamowe programu reklamowego Google AdWords uruchomionego pod koniec 2000 roku, który obecnie w Polsce przeżywa największe stadium popularności i rozwoju.
Program skierowany jest do firm chcących pozyskać nowych klientów za pomocą boksów reklamowych na stronach uczestniczących w programie AdSense oraz linków reklamowych w rezultatach wyszukiwania w najpopularniejszej obecnie wyszukiwarce świata – Google.
Potencjał reklamowy jest wielki. W Polsce Google używa już około 70 proc. całej społeczności internetowej, a rozpoznawalność marki równa się największym portalom w naszym kraju.
Program reklamowy Google został oparty na łatwych zasadach, a dzięki połączeniu z silnikiem wyszukiwawczym firmy jest uznawany za atrakcyjny, dlatego sięga po niego coraz więcej firm. Koncepcja działania AdWords została wdrożona już ponad 5. lat temu przez Google. W założeniu program ma zdobywać klientów dla stron internetowych poprzez płatne zamieszanie linków reklamowych. Firma, która dokona rejestracji ma do dyspozycji łatwy w obsłudze panel administracyjny, dzięki któremu użytkownik może kontrolować swój budżet, ustalać szczegóły dotyczące kampanii czy oglądać statystyki kliknięć.
Koszty planuje sam reklamodawca z góry określając budżet, jaki chce przeznaczyć na kampanię. Pieniądze są pobierane z puli uprzednio wpłaconej na konto Google i wykorzystywane do kliknięć, bowiem cały mechanizm AdWords opiera się na płaceniu za właśnie kliknięcia internautów w reklamy (CPC – Cost per Click). Ustalanie maksymalnych wydatków może skutkować zajęciem przez reklamodawcy wyższych pozycji w rezultatach wyszukiwania oraz pierwszeństwem w ukazaniu się reklamy na stronach WWW.
W AdWords reklamodawca musi więc określić maksymalny koszt za kliknięcie w jego reklamę, który wynosi od 0,05 PLN do 194,55 PLN, a także swój dzienny budżet (od 0,05 PLN).
Wartością, która z pewnością dodaje programowi uroku jest to, że reklama zostanie wyświetlona tylko osobom potencjalnie zainteresowanym danym tematem. Dla przykładu można podać strony dla grafików, na których widnieją reklamy produktów graficznych. Jak to się dzieje?
Targetowanie, czyli dotarcie do grupy potencjalnie zainteresowanych przekazem reklamowym, Google uzyskuje dzięki temu, że znakomicie potrafi filtrować strony internetowe i na tej podstawie określać ich tematykę. Dzięki czemu wyświetlenie reklamy związanej tematycznie z treścią serwisu jest bardzo proste. Co więcej, użytkownik szukający danej informacji na konkretny temat z pewnością powinien zainteresować się reklamą i dlatego szansa na to, że kliknie jest wysoce prawdopodobna. Panel do zarządzania dzieli się na trzy podstawowe zakładki:
Zarządzanie kampanią
W tej zakładce właściciel ustala nowe i edytuje już istniejące kampanie, określa słowa kluczowe, pod którymi na się wyświetlać reklama oraz dzienny budżet, jaki chce przeznaczyć na konkretną kampanię. Interfejs tej części panelu jest uzupełniony o statystyki kliknięć, wyświetleń oraz wykorzystaną część budżetu. Ciekawie prezentuje się mechanizm określania efektywności danych słów kluczowych, który może być przydatny w celu optymalizacji kosztów reklamowych.
Ponadto do badania kampanii Google przygotowało kilka narzędzi za pomocą których można śledzić postępy kampanii lub dowiedzieć się, dlaczego nie przynosi ona wyznaczonych celów. Dzięki zastosowaniu szeregu opcji mających na celu zwiększenie mechanizmu zarządzania reklamami, reklamodawca ma nieograniczoną możliwość kontrolowania przekazu i może swobodnie dysponować swoim budżetem.
Istotną funkcją dla niektórych firm jest możliwość skierowanie przekazu reklamowego na konkretny rynek światowy. Dzięki opcji „Skieruj reklamę według języka”, reklamy mogą wyświetlać się tylko w krajach, których mieszkańcy mówią konkretnym językiem np. hebrajskim. Stanowi to pomocny element reklamowy dla firm pragnących zaistnieć na innych rynkach. Prawdopodobnie niedługo Google uruchomi możliwość wyboru geolokalizacji dla reklam, czyli wyświetlania przekazu dla wybranych przez reklamodawcę miast i regionów.
Raporty
Zakładka „Raporty” zawiera istotne dla marketerów, szczegółowe informacje o przebiegu kampanii, łącznie z możliwością generowania analiz on-line oraz wniosków zobrazowanych na dynamicznie generowanych wykresach. Raporty można tworzyć samemu, dla przykładu można uzyskać szczegółowe dane tylko na temat skuteczności pojedynczego słowa lub całej kampanii. Raporty mogą być nieocenionym źródłem informacji przy okazji budowy nowych kampanii.
Moje konto
Zakładką, która uzupełnia panel administracyjny jest „Moje konto”. Tutaj reklamodawca ma pełną możliwość zarządzania danymi o firmie, doładowania konta środkami finansowymi (minimalna suma do wpłacenia wynosi 200 PLN). Konto można zasilić przelewem bankowym lub uzupełnić specjalnym kodem promocyjnym.
Warto także wspomnieć o rozbudowanym systemie pomocy Google AdWords, który – choć w pełni nie został jeszcze przetłumaczony na język polski – jest nieocenionym źródłem wiedzy na temat kampanii reklamowych oraz zasad działania programu. Pomocne mogą się także okazać „Wskazówki redakcyjne”, które zawierają kilka interesujących pozycji o szczegółach treściowych reklam.
Dzięki wejściu na kolejne rynki, programy Google AdWords w połączeniu z AdSense stają się być nie tylko siłą napędową całego rynku tekstowej reklamy sponsorowanej na świecie, ale także w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększania kondycji finansowej Google. W sumie przychody Google od kwietnia do czerwca tego roku sięgnęły 1,38 mld dol., zysk netto wyniósł prawie 343 mln dol. Znaczna część tych dochodów pochodzi właśnie z programów reklamowych Google.
Sam AdWords jest niewątpliwie ciekawą alternatywą dla boksów sponsorowanych, które serwują najpopularniejsze w Polsce portale. Na jego korzyść przemawia zdecydowanie popularność samej wyszukiwarki i lepsza precyzja w dotarciu do konkretnego odbiorcy. Połączenie tego z wygodnym panelem do zarządzania reklamami oraz rozbudowanym systemem pomocy sprawia, że z pomocy tej formy reklamy zaczynają korzystać nie tylko małe i średnie firmy, które na wszystkie sposoby starają się walczyć o klienta, ale także duże i znane korporacje, którym ta metoda reklamy także odpowiada.