Informacja o liczbie gości na serwisie internetowym jest jednym z podstawowych wskaźników określających popularność danej witryny oraz jej wartości w oczach internautów.
Analizując zmiany w liczbie użytkowników w różnych okresach czasu można określić kondycję witryny. Jeżeli treści prezentowane na witrynie są interesujące oraz serwis charakteryzuje się na tyle przejrzystą szatą graficzną, aby użytkownicy mogli bez trudu odnaleźć potrzebne im informacje, to liczba odwiedzających powinna utrzymywać się na wysokim poziomie.
Obserwując przypływ nowych użytkowników uzyskujemy również szybką informację na temat efektywności podjętych działań marketingowych mających na celu zainteresowanie witryną nowych Internautów. Duża liczba użytkowników nowych świadczy także o tym, że na stronę tę trafić można bez trudu.
Liczba użytkowników odwiedzająca daną witrynę zależy także od dnia tygodnia – w weekendy ruch na większości witryn jest zauważalnie mniejszy niż w dni pracujące. Zazwyczaj największa aktywność internautów przypada na godziny pracy i nauki, ruch nocny jest dużo niższy.
Różne systemy w odmienny sposób wyznaczają liczbę użytkowników serwisu internetowego. Najprostsze systemy definiują unikalnego użytkownika (internautę) na podstawie adresu IP lub adresu domenowego. Definicja taka jest łatwa do praktycznego zastosowania, ale niestety liczba obliczonych w ten sposób użytkowników może w istotnym stopniu różnić się od rzeczywistej ich liczby.
Wszystkie połączenia wykonane z danego adresu IP są traktowane wówczas jako akcje wykonane przez jednego użytkownika. W szczególności oznacza to, że wszyscy pracownicy danej firmy czy też uczelni, łączący się z Internetem poprzez serwery proxy, są traktowani jako jeden użytkownik, mimo, że w rzeczywistości użytkowników tych mogą być dziesiątki czy tysiące, a każdy z nich posiada własny komputer.
Tej dosyć poważnej wady nie posiadają systemy, które rozpoznają użytkowników na podstawie nadanych im cookie. Jednym z takich systemów jest GeMius, który właśnie dzięki technologii cookie – dokładnie rozróżniania użytkowników między sobą, niezależnie od adresu IP z którego się łączą. Dzięki temu można stwierdzić, kiedy dany użytkownik odwiedził ostatnio witrynę, czy też odwiedza ją po raz pierwszy – w związku z tym łatwo jest określić:
- jaka część użytkowników danej witryny to użytkownicy lojalni
- w jakim tempie przybywają nowi użytkownicy, którzy nigdy wcześniej nie byli na witrynie