Wyszukiwarka została wdrożona w 2000 roku w portalu internetowym Panorama Firm, gdzie dobrze zdawała egzamin w początkowym okresie istnienia portalu. Wraz ze wzrostem obciążenia, zapadła decyzja o opracowaniu nowego Gooru w oparciu o zdobyte doświadczenia, tak aby dorównywał osiągnięciom liderów rynku.
Prace nad wdrożeniem nowego trwały do kwietnia 2003 roku.
Równocześnie trwały poszukiwania nazwy i domeny dla wyszukiwarki. Domena odpowiadająca pierwotnej nazwie produktu – Guru, była zajęta i służyła do wyświetlania „wyznań pewnego jegomościa”, mówiącego o tym, że potrafi robić naleśniki. Próby pozyskania domeny nie przyniosły niestety rezultatu.
Należało wybrać taką nazwę, która byłaby nadal interesująca, a odpowiadająca tej nazwie domena ogólnopolska byłaby wolna.
Padł pomysł, żeby zostać przy „guru”, bo guru wie wszystko z definicji, więc wszystko znajdzie. Jest jak doktor Who ze „Sztucznej Inteligencji”. Była propozycja by przekornie napisać to z błędem. Czemu nie, ale w styczniu 2003 NASK nie obsługiwał jeszcze „ogonków”. „To może polska wyszukiwarka z angielskim sznytem: u=oo”?! Tak narodziła się nazwa Gooru. Szczęśliwie domena gooru.pl była wolna, a my mieliśmy naszego Guru. Graficy zaczęli projektowanie nowego logotypu wyszukiwarki i grafiki strony.
Co do grafiki strony, nie ustrzegliśmy się przed wpływem wszechobecnego Google, a raczej mody, którą sprowadzazapoczątkował. Sprowadzała się ona do hasła: maksimum prostoty, minimum formy, maksimum treści. Nam taka formuła odpowiadała, zresztą czy można walczyć z modą?
Powstały założenia: obok prostego logo, ascetyczne klawisze, linki i listingi w tradycyjnym granacie, ale rozjaśnionym – optymistycznym, ikony „podobne” i „kopia” – szary, pasek trafności – zielony, linki sponsorowane – obowiązujący standard.
Nowy wszechwiedzący Guru – Gooru wystartował w kwietniu 2003. Początkowo Gooru umożliwiał (właśnie „umożliwiał” a nie „umożliwiało”, bo Gooru to nie dziecko tylko wszechwiedzący) przeszukiwanie wyłącznie polskiego Internetu i dysponował blisko 20 milionami dokumentów w swoim indeksie.
W niespełna miesiąc od debiutu do wyszukiwarki została dodana nowa i niedostępna w żadnej innej wyszukiwarce internetowej funkcjonalność – możliwość przeszukiwania ogłoszeń drobnych. Dzięki tej funkcji stało się możliwe przeszukiwanie polskiego Internetu oraz ogłoszeń drobnych z poziomu jednej wyszukiwarki. Ułatwiło to o tyle korzystanie z Internetu, że w przypadku przeszukiwania ogłoszeń drobnych nie trzeba, jak do tej pory odwiedzać każdego serwisu ogłoszeniowego z osobna, wystarczy wpisać szukany wyraz lub frazę w okno wyszukiwarki i wybrać opcję szukania wśród ogłoszeń drobnych. Ogłoszenia są prezentowane w sposób właściwy dla wyszukiwarek internetowych, w postaci listy linków, odsyłających bezpośrednio do serwisu, z którego pochodzą.
Kolejnym udoskonaleniem wyszukiwarki było dodanie funkcjonalności umożliwiającej przeszukiwanie katalogu stron WWW. Szukanie informacji w katalogu może odbywać się poprzez sam mechanizm wyszukiwarki lub poprzez przeglądanie poszczególnych kategorii. Wyniki można sortować pod względem: alfabetycznym, chronologicznym, wg popularności oraz wg ocen. Dzięki tej nowej funkcji Gooru umożliwia przeglądanie i przeszukiwanie blisko 1300 zróżnicowanych kategorii w katalogu stron WWW. Wkrótce przeszukiwanie katalogu będzie również wzbogacone o możliwość dodawania i edytowania dowolnych stron internetowych.