Idealnym wprowadzeniem do tematu tagów i Title będzie przedstawienie ich krótkiej charakterystyki. Meta tagi i TITLE są informacją znajdującą się w znacznikach Head na stronach internetowych.
Pozostałe informacje oprócz title tagu w head są niewidzialne dla odwiedzających, lecz widzialne dla wyszukiwarek. Jeśli chodzi o SEO (search engine optimization), czyli potocznie nazywane pozycjonowanie – bardzo istotne jest poznanie różnicy pomiędzy tagami Title , Meta Description i Keywords. Postaram się poniżej opisać istotę tematu.
Title tag jest szczególnie ważny podczas osiągania dobrych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. To, co zostanie umieszczone w Title, może mieć bardzo duży wpływ na miejsce w rankingu, a ponadto będzie wyświetlone jako link do strony w wynikach wyszukiwarek. Należy zawsze pracować nad głównymi słowami kluczowymi w tagach na swojej witrynie. Ważnym aspektem jest, aby każda z podstron miała niepowtarzalną treść w tych znacznikach i była poprawnie zredagowana. Zazwyczaj wyszukiwarki indeksują pierwsze 100 znaków w Title.
Meta Description tag w zasadzie nie ma tak dużego znaczenia podczas rankingowania w wyszukiwarkach. Nadal opłaca się jego używanie, ponieważ pozwala kontrolować opis pozycji w wynikach na niektórych wyszukiwarkach, na konkretne zapytania. Opis zawarty w tych znacznikach będzie wyświetlany tylko w tym wypadku, jeżeli jest dokładnie sformułowany jak podane słowo kluczowe podczas wyszukiwania. Warto używać opisu do celów marketingowych, żeby zachęcić osoby do kliknięcia właśnie w ten jeden link spośród masy innych. Zazwyczaj wyszukiwarki indeksują 200-255 znaków w tym znaczniku, więc trzeba się streścić.
Wystarczy spróbować napisać 2-3 zdania najlepiej opisujące serwis lub produkty. Ważną rzeczą jest wpisanie jak największej liczby słów kluczowych w opisie, ale przesadzać nie warto. Opis ten jest tworzony dla użytkowników, nie tylko dla wyszukiwarek. Oto przykład:
<META NAME=”DESCRIPTION” CONTENT=”Opis strony internetowej”> |
Meta keywords są zupełnie innym rodzajem meta tagów , Google nie bierze ich w ogóle pod uwagę. Osobiście to przetestowałem i jestem całkowicie pewien, że robot nie indeksuje haseł zawartych w tych znacznikach. Dla Onet i WP Meta Keywords nadal mają znaczenie, lecz przy ustalaniu rankingu znalezionych stron, tag ten jest mało znaczącym elementem. Nie warto przesadzać z powielaniem słów kluczowych w tym znaczniku, może to przynieść przykre skutki. Z własnego doświadczenia polecam 3-4 razy, nie więcej.
Ale jak znaleźć słowa kluczowe najlepiej opisujące witrynę? Dużo ludzi ma z tym poważny problem, ale rozwiązanie nie jest takie trudne. Jeśli mamy już główne słowo kluczowe i zastanawiamy się jak go zmienić lub podać w innych formach, można skorzystać z pomocy tej strony:
Wszystko, co trzeba zrobić to wybrać kraj, język i wpisać jedno słowo kluczowe. Narzędzie to znajdzie całą masę alternatywnych haseł, podobnych do wpisanego.
Innym sposobem na wybranie odpowiednich kluczy są rankingi w serwisach Onet Boksy i Katalog Wirtualnej Polski.
Po wpisaniu jednego słowa, można sprawdzić jak często jest używane podczas wyszukiwań i jakie są hasła podobne do wpisanego.
Podsumowując – załóżmy, że zoptymalizujemy swoją stronę pod „CEREBRU – skuteczne pozycjonowanie”. Więc będziemy musieli użyć tej frazy w Title tagu, napisać treść na temat CEREBRU – skuteczne pozycjonowanie, do tego jeszcze kilka linków, które prowadzą do strony i w części klikalnej mają napisane „CEREBRU – skuteczne pozycjonowanie”.
Jeśli ktoś sądzi, że dodanie frazy „CEREBRU – skuteczne pozycjonowanie” do Meta tagu Keywords pomoże użytkownikom znaleźć stronę w wynikach, to zdecydowanie jest w błędzie. Sądzę, że błędy ortograficzne i synonimy najlepiej się sprawdzą w tej kwestii.
Odwieczny problem – z przecinkami czy bez? Przecinki nie odgrywają żadnej roli, ponieważ wyszukiwarki internetowe po prostu je nie widzą, więc dla nich jest bez znaczenia czy słowa kluczowe są oddzielone od siebie znakami interpunkcyjnymi, czy nie.