Jeszcze kilka lat temu za jeden z wyznaczników nowoczesności firmy był dostęp do sieci internet i posiadanie własnej witryny internetowej. W obecnych czasach posiadanie strony WWW firm z różnych segmentów rynku jest już standardem, a same firmy mogą, co najwyżej, prześcigać się w zakresie wykorzystania w sieci dostępnych technologii, aby jak najbardziej optymalnie móc przedstawić swoją ofertę w sieci.
Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że posiadanie nowoczesnej i czytelnej strony nie otwiera jeszcze nowych szans rozwojowych dla firmy. Bardzo ważnym elementem jest jej promocja w sieci. Prawidłowe wykorzystanie marketingu internetowego może być jednym z decydujących elementów w popularyzacji firmy oraz zdobyciu potencjalnego klienta.
I tak istnieje wiele metod na wypromowanie witryny w sieci. Do zdecydowanie najbardziej efektywnych należy pozycjonowanie ich w wyszukiwarkach internetowych. Według danych Georgia Institute of Technology aż 86 procent wejść na strony WWW pochodzi z właśnie wyników wyszukiwania, co dobitnie świadczy o wielkości tej formy promocji.
Choć świadomość wykorzystania pozycjonowania serwisów przez marketerów ciągle jest dość niska, to zyskuje sobie coraz więcej zwolenników. Ważną rolę w tym procesie zaczynają odgrywać linki sponsorowane, które pojawiają się przed „czystymi” rezultatami wyszukiwania, np. w wyszukiwarce Google.
Internauta szukający danej informacji czy firmy będzie musiał – prędzej czy później – skorzystać z wyszukiwarki. Spośród milionów stron sieci WWW wybierze z pewnością takie, które pojawią się pierwsze w wyszukiwarce. Przykładowo wpisując do Google słowo „meble” uzyskamy 1,800,000 wyników. Każda z tych stron chciałaby, aby to właśnie jej ofertę zobaczył klient. Nie jest możliwe zdominowanie przez stronę wielu partii wyszukiwań, jednak zdobycie wyższych pozycji pod poszczególnymi słowami niż zajmowane jest wykonalne.
Wyszukiwarki są skonstruowane bardzo podobnie względem siebie. Każda z nich posiada wirtualne roboty, które co jakiś czas przemierzają Internet w celu poszukiwania stron do swoich wyników wyszukiwania. Odpowiednie przygotowanie strony pod względem elementów, na które wyszukiwarki zwracają uwagę pozwoli z pewnością na podniesienie swojej pozycji, a co za tym idzie – strona stanie się popularniejsza.
Wyszukiwarki najchętniej zwracają uwagę na:
– odpowiednio skonstruowane znaczniki Title, które wartościują opis danej strony
– wypełnienie znaczników Keywords i Description słowami kluczowymi, ale w ilości optymalnej, bowiem zwiększenie ich wyszukiwarki mogą potraktować jako spam, co może przynieść rezultaty odwrotne do zamierzonych
– słowa kluczowe użyte w treści widocznej strony, czyli takie słowa, które są dla strony ważne po względem wyszukiwania
– używanie słów kluczowych w nagłówkach H1 i pokrewnych
– Page Rank, czyli system oceniania stron WWW przez wyszukiwarkę Google na podstawie wielu czynników (m.in. linków zewnętrznych prowadzących do witryny, ilości i jakości i podstron), który odgrywa dość istotną rolę w pozycjonowaniu wyników najpopularniejszej wyszukiwarki świata Google. Znacznie łatwiej jest wypozycjonować stronę mającą wysoki PR. Pozycjonerzy czasami pracują wiele czasu nad osiągnięciem wysokiego PR. Skala PageRanku to 0-10. Dla przykładu Yahoo.com ma 9 punktów, natomiast Onet.pl: 7.
– Link Popularity, czyli ilość linków zewnętrznych prowadzących do naszej witryny (także system charakterystyczny dla Google)
– posiadanie w treści linków do swojej strony słów kluczowych, czyli tzw. anchor text.
– obecność strony w katalogach internetowych, np. DMOZ.
Dobór słów kluczowych jest wstępnym etapem pozycjonowania. Należy przemyśleć ich składnię i strukturę, aby jak najlepiej przeprowadzić proces positioningu. Ważne, aby słowa były typowo charakterystyczne dla działalności firmy, dzięki temu dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą będzie znacznie łatwiejsze. Wydaje się, iż najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie strony do optymalizacji pod względem dwóch, trzech wyrazów lub fraz.
Wtedy wyniki mogą być bardziej satysfakcjonujące, bowiem skupimy się na małej ilości słów. Sama ilość słów widocznych na stronie WWW powinna mieścić się natomiast w zakresie do 600, aby roboty mogły poprawnie ją zindeksować i uznać, ze nie zawiera ona elementów spamu.
Kolejnym, dość istotnym czynnikiem mającym wpływ na poprawienie wyników wyszukiwania jest maksymalne użycie słów kluczowych w adresach poszczególnych stron. Tyczy się to zarówno strony głównej (startowej), a także podstron, w których można spokojnie umieszczać słowa kluczowe, np. – meble-nowoczesne.html.
Ciekawym aspektem procesu pozycjonowania jest umieszczanie na swoich stronach linków do stron zawierających się w podobnej tematyce, co nasza. Ma to znacznie np. dla wyszukiwarki Google.
Umiejętne zastosowanie tych elementów pozwoli z pewnością podwyższyć rezultat wyszukiwania na lepszy, choć oczywiście nie gwarantuje to zdobycia pierwszej lokaty. Wszystko zależy od konkurencji i jakości obsługi pozycjonowania nad daną stroną internetową. Nie jest bowiem prawdą, iż wystarczy pomajsterkować przy kodzie i reszta sama się zrobi. Aby uzyskać znaczące wyniki należy śledzić wyniki i na ich podstawie dokonywać zmian w kodzie, które będą przynosić oczekiwany efekt.
Przyjęło się już, że jeśli mówi się w Polsce o pozycjonowaniu to ma się na myśli wyszukiwarkę Google. Nic dziwnego; kalifornijska korporacja ma dominujący udział na naszym rynku. Obecnie z Google korzysta około 70 proc. internautów, a wiec przytłaczająca większość. Nie znaczy to jednak, że pozycjonerzy ignorują serwisy Szukaj w Wirtualnej Polsce czy Onet.pl, bowiem przystępując do pozycjonowania należy mieć na uwadze wszystkie liczące się na rynku mechanizmy wyszukiwawcze.
Znajomość algorytmów wyszukiwarek oraz umiejętne wykorzystanie wiedzy o nich do web-positionongu to z pewnością cechy, jakimi powinien się kierować dobry pozycjoner. Przyswajanie teorii i praktyka wymagają czasu i cierpliwości, więc niewątpliwie pozycjonowanie stron WWW można nazwać nie zabawą, lecz ciężką pracą dla wytrwałych.