Gdy prowadzimy serwis WWW, nie można zaplanować, że jakiś okres czasu poświęcimy na promocję naszej strony. Tak naprawdę promujemy ją przez cały czas, reklamując się na innych stronach, współpracując z mediami czy pozycjonując ją w wyszukiwarkach.
Według Georgia Institute of Technology 86% odwiedzin na każdej stronie pochodzi właśnie z wyszukiwarek. Może właśnie positioning zyskuje na popularności w promowaniu stron WWW, choć cały czas – nie wiedzieć czemu – jest pomijany przy organizowaniu większych kampanii marketingowych. Wyszukiwarka to nic innego jak mechanizm zbioru linków.
To właśnie za jej pomocą znajdujemy interesujące nas strony. Dlaczego więc nie postarać się, aby z kilkuset tysięcy stron być pierwszym? A bycie pierwszym to staranne dostosowanie strony do panujących kryteriów wg których odbywa się indeksacja do niej – co nazywamy pozycjonowaniem. Jest to sztuka trudna, bo np. słowo mp3 kryje za sobą 121411 stron w Onet.pl, ale…wybić się można.
W cyklu kilku artykułów pogłębimy zatem naszą wiedzę z zakresu wiedzy o wyszukiwarkach i ich mechanizmach działania, omówimy dokładnie najpopularniejsze w Polsce systemy wyszukiwawcze i przedstawimy skuteczne i sprawdzone metody pozycjonowania.
Większość wyszukiwarek działa bardzo podobno, ich jądra oparte są na takich samych zasadach. Jedne wyszukiwarki indeksują z jednego adresu kilka podstan, inne kilkaset. Głównymi kryteriami, wg których oceniana jest wartość naszej strony przy ostatecznym podawaniu wyników są:
• Odpowiedni dobór słów kluczowych, użytych w nagłówkach opisowych strony (m.in. znacznik Title)
• Zawartość słów kluczowych w treści strony
• Link popularity – czyli, coraz bardziej wartościowy system oceniania stron, polegający na ilości linków do naszej strony z innych stron internetowych, będących w tej wyszukiwarce co chcemy się pozycjonować, jeden z sukcesów, uważanych przez wielu za najlepszą na świecie wyszukiwarkę, Google.pl
• Obecność strony w katalogu danego portalu, np. Wp.pl
Przed procesem dodawania strony do różnych wyszukiwarek, potocznie zwanymi szukarkami, warto przygotować sobie listę słów kluczowych, pod którymi będziemy nasz serwis pozycjonować. Słowa muszą być związane z działalnością naszej strony internetowej. Nie mają być to długie, rozbudowane zdania, a tylko pojedyncze słowa i frazy. Na prostym przykładnie; dla serwisu zajmującego się grafiką, optymalnych pięć słów kluczowych to: webdesign, grafika, photoshop, corel, tutoriale. Zauważmy, że nie są wymienione słowa związane z samym rzemiosłem, ale także najpopularniejsze programy, które czasami mogą być bardziej poszukiwane od samej „grafiki”. Warto więc na poważnie zastanowić się pod jakimi słowami chcemy, by użytkownicy odnajdowali nas w wyszukiwarkach.
Zapytacie z pewnością ile ma być tych słów? Krąży dużo teorii na ten temat, warto zatem wybrać optymalną ilość słów. Przyjmując, że dla samego nagłówka Title wyszukiwarka Onet.pl pozycjonuje 1 adres pod 10 słówami (indeksuje około 90 znaków), a katalog na Wp.pl tylko 7, wybierzmy więc tyle ile jest dla nas potrzebne, ale wydaje się rozsądnym posunięciem wybór między tymi dwoma liczbami, bo przyjmując, że te dwie wyszukiwarki, prócz Google, są najpopularniejsze właśnie pod nie będziemy przygotowywać naszą stronę. Pod taką liczbą ustalonych słów kluczowych możemy przystąpić do dalszych procesów związanych z positioningiem.
Dla wyszukiwarki Wirtualnej Polski nie mają żadnego znaczenia metatagi, bowiem pozycjonowanie dla jednego adresu (ok. siedmiu słów kluczowych) pobiera ona z katalogu stron WWW, gdzie stronę uprzednio także należy dodać. Z kolei w nagłówku Keywords wpisujemy także słowa kluczowe, warto użyć tych samych, co w Title. W Description zapisujemy działalność naszej strony z uwzględnieniem wybranych wcześniej słów kluczowych. Bardzo ważnym elementem jest zawartość naszej strony, znajdujące się tam słowa kluczowe często są bardziej wartościowe niż nagłówki w Meta. Mimo podobnego działania, każdą wyszukiwarkę cechują oddzielne funkcje, o których mowa będzie w kolejnych artykułach na łamach WebInside.pl.
Warto na koniec dodać, że pozycjonowanie to najskuteczniejszy element marketingu internetowego, a jego prawidłowy przebieg należy śledzić na bieżąco i w razie potrzeby optymalizować tak, aby wyniki były dla nas zadowalające.