Gemius przygotował raport „E-commerce w Polsce”, z ktorego wynika, że 66 proc. polskich internautów przynajmniej raz dokonało zakupu za pośrednictwem sieci. Co więcej, z roku na rok zwiększa się odsetek internautów decydujących się na tego typu transakcję.To kolejne wydanie raportu „E-commerce w Polsce”, będącego kompendium wiedzy o kondycji handlu elektronicznego w naszym kraju.
Niemal wszyscy polscy internauci (94 proc.) słyszeli o możliwości robienia zakupów za pośrednictwem sieci, a dwie trzecie ogółu respondentów przyznało, że choć raz dokonało tego typu transakcji – czytamy w raporcie „E-commerce w Polsce”.
Jak pokazują wyniki badania, ponad jedna trzecia internautów (37 proc.), kupujących w sieci, decyduje się na taką transakcję przynajmniej raz w miesiącu, a 41 proc. – kilka razy w roku.
Aukcje internetowe cieszą się większą popularnością niż sklepy – ponad trzy czwarte kupujących on-line nabywa produkty właśnie na aukcjach, zaś 60 proc. w sklepach.
Najbardziej znanym serwisem aukcyjnym jest allegro.pl – aż 99 proc. respondentów poproszonych o wskazanie nazw znanych im aukcji internetowych wymieniło właśnie tę witrynę. Z kolei merlin.pl jest najlepiej rozpoznawalnym sklepem internetowym.
Ponad połowa internautów (53 proc.), którzy słyszeli o możliwości dokonywania zakupów w sieci, uważa, że produkty nabywane tą drogą są tańsze niż w tradycyjnych sklepach. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszył się odsetek internautów twierdzących, że kupowanie przez internet jest ryzykowne (z 52 proc. w 2007 do 46 proc. rok później).
Mimo rosnącej popularności zakupów w sieci, ponad połowa respondentów kupujących w sklepach internetowych i niemal 70 proc. klientów platform aukcyjnych miało różnego rodzaju zastrzeżenia do działania tego typu serwisów. Najczęściej wskazywanym problemem było długie oczekiwanie na dostawę produktu. Klienci uskarżali się również na trudności związane ze znalezieniem produktu oraz nieprawdziwe informacje o oferowanym asortymencie.