Sklepy internetowe z elektroniką użytkową wprowadzają nas w błąd i tym samym łamią prawo konsumenckie. Jak zbadała Komisja Europejska proceder łamania prawa w stosunku do klientów dotyczy w Polsce 80 proc. przypadków.
Urzędnicy z Brukseli w ramach kolejnej edycji akcji Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu zbadali prawie 400 europejskich stron internetowych oferujących elektronikę, które w swoich ofertach zawierają komputery, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe i odtwarzacze MP3/DVD.
Wybór padł także na 10 polskich sklepów, które w ramach akcji KE badał . Wybrano największe oraz te, które są najczęściej w ogniu krytyki klientów:
- www.morele.net
- www.3kropki.pl
- www.e-cyfrowe.pl
- www.emarket.pl
- www.1klik.pl
- www.pixmania.com/pl/pl/home.html
- www.esc.pl
- www.magafoto.cz
- www.eukasa.pl
- www.notebooki.pl
Wyniki badania
Jak podaje UOKiK , najczęstszym problemem stwierdzonym na 131 stronach było umieszczanie informacji wprowadzających internautów w błąd odnośnie przysługujących im praw – zwłaszcza o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.
Na 93 stronach zabrakło informacji o całkowitej cenie, jaką klient musi zapłacić kupując sprzęt RTV i AGD w sieci – w szczególności brak informacji o kosztach przesyłki, czy też podawanie cen bez uwzględnienia podatków. Nie było także kompletnych danych na temat sklepów, jak adresów e-mail czy danych kontaktowych.
W Polsce zastrzeżenia były do 8 sklepów. Przedsiębiorcy pod groźbami kar muszą usunąć nieprawidłowości. Szkoda tylko, że w w naszym kraju zbadano zaledwie 10 sklepów.