Dla niektórych to forma dorobienia, dla innych prawdziwy internetowy biznes. Programy partnerskie (PP) przeżywają w sieci okres rozwoju i popularności i są coraz chętniej wykorzystywane przez firmy do promocji i sprzedaży swoich produktów.
Idea zrodziła się w 1996 roku, kiedy uruchamiał swój program, okrzyknięty pierwszym w sieci, choć od zawsze było wiadomo, że możliwości pośrednictwa sprzedaży swoich usług oferowały już Internecie inne firmy, np. PC Flowers & Gifts.com w 1994 roku. Choć założyciel Amazona Jeff Bezos nie wynalazł idei programu partnerskiego, to jednak ogromnie to spopularyzował i dzięki temu zostało do dziś, że PP to zasługa jego firmy.
Programy partnerskie to najczęściej model współpracy między firmą a wydawcą serwisu internetowego. Współpraca zwykle opiera się na pośrednictwie w sprzedaży produktów firmy czy reklamowaniu ich usług na stronach wydawcy, za co ten ostatni otrzymuje określone prowizje. Istnieją określone modele współpracy. Do ciągle popularnych metod należy Pay-Per-Click, czyli koncepcja oparta na zamieszczeniu przez wydawcę linków tekstowych, bannerów czy boksów reklamowych, które po kliknięciu kierują na stronę firmy. Wynagrodzenie otrzymuje się za samo przejście użytkownika ze strony wydawcy na stronę firmową. Taką formę programu partnerskiego oferuje np. Google z programem AdSense dla wydawców i AdWords dla firm. Należy jednak zauważyć, że rola Google opera się na pośrednictwu.
Dziś technologia WWW jest na tyle rozwinięta, że może dokładnie badać ilości kliknięć, wypełnień ankiet, czy dokonanych zakupów, które pochodzą z rekomendacji strony wydawcy, więc pomiar skuteczności programu jest bardzo precyzyjny. Dlatego z biegiem czasu rozwinęła się koncepcja Pay-Per-Sale, która w swoich założeniach ma płacić, za skierowanie użytkownika na stronę firmy oraz dokonanie przez niego zakupu. Taką formę współpracy oferuje jeden z najpopularniejszych polskich programów afiliacyjnych wydawnictwa Helion.pl. Firma płaci swoim partnerom 5 proc. wartości sprzedanych przez nią książek, które ktoś kupił z odwołania strony wydawcy. Warto podkreślić, że program nie tylko daje możliwość otrzymania prowizji, ale także wzbogacenia swojej witryny o katalog książek informatycznych.
Kolejnym ciekawym, choć mniej wykorzystywanym PP jest model Pay-per-lead, który opiera się na wykonaniu przez użytkownika jakiejś akcji, ale nie zakupu. W domyśle może to być np. wypełnienie ankiety marketingowej. Ten model bardzo rozwinięty jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie istnieją firmy płacące użytkownikom za czytanie reklam, czy „zwiedzanie” wyznaczonych stron WWW.
Internet wydaje się być doskonałym miejscem na rozwój sprzedaży za pośrednictwem niezależnych podmiotów. Korzyści płyną zarówno do firmy jak i do wydawcy. Dzięki temu, że strona internetowa sprzedaje różne produkty może otrzymywać wynagrodzenie i dzięki temu łatwiej się jej będzie rozwijać. Firma natomiast promuje swoje produkty i ma możliwość ich sprzedaży, właściwie bez ingerencji swoich pracowników.
Sukces i powodzenie programu partnerskiego zależy od wielu czynników. Decydując się na jego stworzenie firmy powinny mieć na uwadze to, że wydawcy internetowi najchętniej zawierają współpracę z przedsiębiorstwami oferującymi atrakcyjne warunki finansowe oraz szybkość w instalacji oprogramowania. Zwykle prowizje za różne produkty mieszczą się w granicach 5 do 50 proc.
Podstawową sprawą jest opracowanie budowy takiego programu.
Na jego elementy składa się odpowiednie oprogramowanie. Jeśli firma dysponuje zasobem programistów to bez kłopotu zbuduje panel zarządzania uczestnikami programu. Jeśli natomiast w firmie nie pracują informatycy warto zlecić stworzenie PP podmiotowi zajmującemu się tego typu aplikacjami. Trzecią możliwością uruchomienia programu w firmie jest outsourcing usług internetowych. Dla przykładu program afiliacyjny największego na świecie serwisu aukcyjnego eBay jest obsługiwany przez firmę TradeDoubler.
Zwykle budowa programu opiera się indywidualnych linkach promocyjnych, które są zaopatrzone w Cookies, czyli specjalne pliki tworzone na komputerach internautów, dzięki czemu możliwe będzie rozpoznanie kto polecił daną stronę czy produkt. Daje to świetne możliwości oceny wydajności danego partnera.
Istotną kwestią jest przygotowanie tekstów promocyjnych i reklamowych dla samych partnerów. Możemy być pewni, że wydawcy niewiele zrobią w kwestii promocji programu, jeśli firma nie dostarczy im odpowiednich materiałów. Dlatego właśnie coraz częściej affiliate programs rozumie się jako dzierżawę miejsca na witrynie internetowej partnera i dostarczeniu jej optymalnych warunków do sprzedaży. Wiele firm decyduje się wręcz na całkowitą ingerencję w działanie i budowę strony oferując gotowe rozwiązania.
Dobrym przykładem może tu być program Money.pl, w którym rola wydawcy WWW ogranicza się do.. zgłoszenia chęci uczestnictwa w programie. Prócz tekstów i gotowych skryptów należy przygotować pakiet reklam wizualnych w postaci kilku, kilkunastu bannerów reklamowych, które będą mogli używać partnerzy. I najlepiej by były to bannery o różnych wielkościach, ale w standardowych wymiarach, które są powszechnie używane w sieci. Aspekty takie jak regulamin i opracowanie rozliczeń finansowych są chyba rzeczą naturalną i nie wymagają zagłębiania się w temat.
Inwestycja w program partnerski jest z pewnością bardzo ważna w etapie rozwoju każdej firmy myślącej poważnie o sprzedaży w sieci. To przede wszystkim szansa na pozyskanie nowych klientów, zmniejszając jednocześnie wydatki na dotarcie do każdego z nich, bowiem inwestycja właściwie kończy się na uruchomieniu i wdrożeniu programu.
To także forma reklamy, gdzie płaci się tylko za uzyskany efekt. Wreszcie PP stanowi skuteczny sposób na wypromowanie produktów i zwiększenie wśród internautów świadomości marki, co w późniejszym okresie może przynieść określone efekty. Nie trzeba przecież chyba nikomu tłumaczyć, że firmy cieszące się zaufaniem w sieci i sprzedające swoje produkty za pomocą różnych witryn WWW docierają do większej ilości grupy odbiorców i generują większe przychody. Teza, że program partnerski stanie się w przyszłości nieodłącznym elementem sieciowych sklepów czy witryn staje się z dnia na dzień bardziej realna. Firmy dostrzegając jego ogromne możliwości sięgają po niego coraz częściej.
I rozwijają się.