Rola internetowego Public Relations ciągle nie jest doceniana przez młodych wydawców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z webmasterstwem.
Mądre opracowanie strategii PR można powierzyć specjalizującej się w tej dziedzinie agencji lub opracować ją samemu. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.
Co to jest Public Relations?
Najprościej można powiedzieć, że jest to sztuka budowania wizerunku firmy/strony WWW w mediach i wśród klientów. Istnieje wiele dróg PR, mechanizm, który opiszę dla webmasterów odbywa się w postaci udostępniania mediom komunikatów prasowych. Można więc wywnioskować, że PR jest sposobem promocji i rozwoju marki (WWW) co naturalnie wiąże się z pozyskiwaniem czytelników i korzyściami finansowymi (reklamodawcy).
Drugi sposób, jaki wykorzystują specjaliści PR od WWW polega na tym, że teksty promujące trafiają do redaktorów innych serwisów WWW, które np. na swoich witrynach umieszczają wiadomości z sieci.
Kolejnym, trzecim już elementem, jaki powinno brać się pod uwagę jest własna organizacja kampanii PR, bezpośrednio na stronach danego serwisu.
Czwartą formą PR przy promowaniu stron WWW, o której warto napisać jest dotarcie do indywidualnego klienta (czytelnika). Bardzo znany i popularny w Internecie sposób informowania o nowościach w serwisie za pomocą tzw. newsletterów lub e-zinów jest także elementem kampanii PR.
Jak dotrzeć do mediów?
Tu chyba występuje największy problem, dla osób, które z PR nie miały jeszcze do czynienia. Najprostszym sposobem dotarcia do mediów jest powierzenie tego zadania agencji PR, która dostarcza specjalnych narzędzi i usług wspomagających działania PR w Internecie oraz posiada swoją bazę danych z kontaktami do mediów. Jednak niestety jest to płatna forma, z której korzystają duże firmy lub największe portale internetowe, a właściciele małych i średnich stron WWW, z uwagi na koszty, nie mogą sobie prowadzić na takie posunięcie. Jednak nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby spróbować nawiązać współpracę z ową firmą.
Wysyłanie komunikatów prasowych do redaktorów innych stron WWW jest z pewnością żmudnymi czasochłonnym przedsięwzięciem, ale skutecznym. Oczywiście należy podkreślić, że noty powinno wysyłać się do serwisów tematycznie podobnych do prowadzonego lub horyzontalnych, np. portali. Z kolei organizacja wewnętrzna PR polega na odpowiednim zorganizowaniu i zachęceniu klienta, firmy, serwisu WWW bądź też mediów do tego, by samodzielnie chciały otrzymywać komunikaty prasowe. Na danej stronie powinien znajdować się odpowiedni formularz, za pomocą którego każdy kto chce może się zarejestrować i otrzymywać noty. Usługa, pomimo tego, że musi być odpowiednio przygotowana pod względem technicznym (automatyka), musi być bezpłatna.
Dotarcie do indywidualnego klienta strony WWW jest bodaj najprostszym posunięciem marketingowym. Działają już odpowiednie serwisy, które gwarantują bez problemów założenie tzw. list mailingowych, np.www.hydepark.pl. Oczywiście można samemu zorganizować technikalia, używając np. gotowych skryptów, które są dostępne w Internecie lub przy dobrym wyposażeniu serwera używać zainstalowanych już i w pełni zautomatyzowanych list mailingowych.
Jak napisać komunikat prasowy?
Sztuka pisania dobrego komunikatu zależna jest od wielu czynności. Jej autor musi się zastanowić nad jej celem oraz obmyślić plan strategiczny. Notka prasowa powinna zawierać informacje najważniejsze dla danego produktu/usługi/nowości. Napisana zgrabnym językiem w 3. osobie liczby pojedynczej tylko informująca, a nie zachęcająca do odwiedzenia czy skorzystania.
Jednym słowem komunikat prasowy to Twoja reklama, która w niezmienionej formie – jeśli będzie tego warta – ukaże się w mediach. Wykorzystanie komunikatów Public Relations przez media będzie z pewnością zależało nie tylko od tych czynników. Równie ważnym elementem jest napisanie o sensownej rzeczy, która od razu budzi zainteresowanie wśród społeczności, dla serwisów internetowych będzie to np. zmiana layoutu całego serwisu czy uruchomienie potężnego działu, który będzie jedynym w swoim rodzaju.
Nonsensem jest pisanie komunikatów prasowych dotyczących np. dodania pojedynczych artykułów, bądź informowania o tym, że do serwisu dołączyła jedna osoba. Owy komunikat ma zachęcić, a nie zniechęcić czytelnika do odwiedzenia serwisu czy skorzystania z dostępnej usługi. Jeszcze na koniec mała uwaga. Do każdego komunikatu należy dodać kto jest jego autorem, kontakt dla mediów w postaci adresu e-mail lub numeru telefonu. W dobrym tonie jest dołączenie do niego logo serwisu lub screenu witryny WWW. Należy także pamiętać o tym, że noty powinno wysyłać w dwóch wersjach – z polskimi znakami i bez.
Rola PR łącząc się z pozyskiwaniem czytelnika i korzyściami typowo rozwojowymi stanowi świetny element marketingu, a będąc jeszcze w młodym stadium na pewno będzie jedną z najważniejszych sztuk racjonalnego prowadzenia firmy czy serwisu WWW. Warto więc skupić swą uwagę na tym i skutecznie zacząć prowadzić swoją kampanię Public Relations. Korzyści wynikające z jej podjęcia i prawidłowego wykorzystania mogą być ogromne.