Wśród osób zainteresowanych tzw. pozycjonowaniem co jakiś czas rozpoczyna się dyskusja na temat tego co jest lepsze: SEO czy PPC. Przytaczane są przykłady na tak i na nie zarówno przez zwolenników jednej, jak i drugiej metody. Co z tego wynika?
Przede wszystkim to, że pytanie jest źle postawione. SEO i PPC nie są bowiem działaniami w stosunku do siebie opozycyjnymi, lecz wzajemnie się uzupełniającymi.
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja serwisu WWW mająca zapewnić mu jak najwyższą pozycję w rankingach wyników wyszukiwarek. Dla specjalisty od pozycjonowania jedną z najistotniejszych kwestii jest algorytm działania wyszukiwarki, bo to pod jego kątem prowadzone są działania optymalizacyjne. W skład tych działań wchodzi szereg etapów. Pierwszym z nich jest audyt, czyli badanie sytuacji wyjściowej serwisu, określenie jak wygląda jego pozycja w wyszukiwarkach i jaki ma to związek z dotychczasową strukturą witryny.
Drugim elementem prac specjalisty SEO jest przedstawienie działań, jakie są konieczne do przeprowadzenia, aby osiągnąć zakładany cel. Ostatnim etapem jest implementacja rekomendowanych w poprzednim kroku propozycji. Ja widać jest to proces raczej długofalowym. Uczciwie mówiąc, SEO jest pewnego rodzaju strategią, która powinna być stale prowadzona przez firmę, aby efekt był trwały. Optymalizacja nie przynosi natychmiastowej poprawy w rankingach wyszukiwarek, z dnia na dzień. Trzeba także pamiętać, by po zakończeniu implementacji cały czas prowadzić działania mające na celu zwiększenie tzw. link popularity promowanego serwisu.
PPC (z ang. Pay per Click) to z kolei działanie reklamowe, polegające na wykupywaniu w wyszukiwarkach płatnych linków i reklam tekstowych, które powiązane są ze zdefiniowanymi wcześniej słowami kluczowymi. Klient płaci za konkretną akcję, którą w przypadku PPC jest kliknięcie na link i przeniesienie na strony internetowe reklamodawcy. Dla zilustrowania różnicy między SEO a PPC użyję przykładu. Jeżeli internauta wpisze w wyszukiwarce np. słowo „opony”, to to co zostanie mu zwrócone jako wynik wyszukiwania jest w dużej mierze efektem pozycjonowania strony (SEO), a to co zostanie wyświetlone obok w postaci linków sponsorowanych czy boksów reklamowych, jest efektem działań PPC. Jest to oczywiście pewne uproszczenie, ale bardzo obrazowo pokazuje różnicę między tymi dwoma czynnościami.
Zarówno SEO, jak i PPC ma swoje zalety i wady. Jak powiedziałem wcześniej, SEO to pewien długofalowy proces, właściwie pewna strategia, która wymaga prowadzenia przez długi czas. Efekty nigdy nie są natychmiastowe, są natomiast trwalsze niż działania PPC. To sprawia, że SEO nie nadaje się do wspomagania szybkich i okresowych kampanii reklamowych.
PPC natomiast trwa tak długo, jak długo klient płaci za reklamę. Koniec kampanii oznacza koniec efektów. Zalety? Idealne rozwiązanie do szybkich akcji reklamowych, natychmiastowy efekt i brak konieczności dostosowywania stron internetowych do wyszukiwarek.
Porównanie efektywności SEO i PPC jest ciągle poddawane dyskusji. Podobnie jak stosunek poniesionych nakładów do odniesionych korzyści. Co więc wybrać? Właściwa odpowiedź brzmi: to zależy. Zależy od celów, od oferty firmy, od tego w jakim otoczeniu działa i jak funkcjonuje konkurencja itp., itd. Dlatego profesjonalna firma zajmująca się marketingiem wyszukiwarek najpierw dokona realnej oceny sytuacji klienta w odniesieniu do planowanego efektu, a dopiero później wskaże właściwe rozwiązanie, bez wcześniejszego wyrokowania, że A jest bezwzględnie lepsze od B lub odwrotnie.
Na koniec jeszcze jedna uwaga. Część internautów zawsze wyżej ocenia wyniki podane przez wyszukiwarki i nie sugeruje się wyświetlanymi powyżej reklamami traktując je jako mało wiarygodne, a więc gorsze. Inni użytkownicy sieci natomiast częściej i chętniej klikają właśnie w płatne linki i boksy. Dlatego w zdecydowanej większości przypadków najlepszym i najbardziej efektywnym działaniem jest łączenie obydwu strategii, czyli prowadzenie długofalowych działań z obszaru SEO i wspomaganie ich przemyślanymi, mającymi miejsce w określonych interwałach czasowych kampaniami PPC.