Banner jest bardzo ważnym elementem w promowaniu naszej strony. To od skutecznej reklamy, zależy w jakimś stopniu oglądalność serwisu.
Sposobów na odpowiednie wyeksponowanie naszego serwisu jest bardzo wiele: rejestratory, katalogi i wspomniane bannery, których skuteczne wyprodukowanie i wdrożenie postaramy się niżej opisać.
Budowa
Na początek zajmijmy się wymiarami naszego bannera. W Internecie przyjęły się na stałe normy, oto najpopularniejsze rozmiary:
468×60 Full Banner
392×72 Full Banner with Vertical Navigation Bar
336×280 Medium Rectangle
300×250 Medium Rectangle
250×250 Square Pop-up
240×400 Vertical Rectangle
234×60 Half Banner
180×150 Rectangle
160×600 Wide Skyscraper
125×125 Square Button
120×600 Skyscraper
120×240 Vertical Banner
120×90 Button
120×60 Button
100×450 Sky Scraper
88×31 Micro Button
W Polsce króluje rozmiar 400×50, natomiast wśród małych bannerów, zwanych inaczej buttonami – 88×31 i 120×40
Bannery mogą przyjąć różną postać, być statyczne lub animowane… Istnieje wiele koncepcji budowania tych reklam. Do najpopularniejszych formatów zapisu należy GIF, który może być animowany. Ostatnio coraz częściej używa się Flash’a. Pliki .SWF są mniejsze objętościowo, a efekty, jakie można osiągnąć z pewnością robią ogromne wrażenie. Nie od dziś wiadomo, że im sam banner efektowniejszy, tym równie efektownie przyciąga uwagę widza także reklamowany serwis.
Każdy pewnie zdaje sobie sprawę, że banner oprócz pomysłowości i estetyki powinien być poprawny ortograficznie, z odpowiednio dobraną kolorystyką, najlepiej w barwach serwisu. W dobrym tonie byłoby umieścić nań logo. Zwróćmy szczególną uwagę na długość tekstu wyświetlanego na naszym bannerze. Powinien on zawierać krótkie informacje dotyczące oferowanego towaru, usługi czy strony WWW. Przykładowo może to być 5 słów kluczowych (keywords): dla serwisu webmasterskiego: PHP CGI SKRYPTY KURSY PORADY. Nie należy przesadzać z ilością tekstu. Im więcej tym gorzej. I znów należy wziąść pod uwagę standard panujący w Internecie – 20 Kb. Do takiej wagi można bawić się w tworzenie dzieła. Bo oczywiste jest, że im banner większy tym strona wolniej się ładuje. A jak wolno się ładuje to… często dziękujemy.
Mamy już podstawowe wskazówki, zajmijmy się więc tworzeniem bannera. Na rynku informatycznym istnieje wiele firm oferujących przeróżne aplikacje i kombajny graficzne. I choć banner można stworzyć w MS Paint, to wielu grafików, nawet tych początkujących wybiera znacznie bardziej zaawansowane propozycje. Do najchętniej używanych edytorów zaliczymy Paint Shop Pro 7 firmy Jasc Software, Photoshop Adobe 6 oraz PhotoPaint 9 Corela. Dzięki tym aplikacjom tworzenie atrakcyjnego bannera jest nie tylko łatwe, ale i przyjemne. Obserwując ciągłe zainteresowanie użytkowników firmy produkujące w/w programy dołączają wyspecjalizowane aplikacje do tworzenia animacji na potrzeby WWW.
Firma Jasc Software ułatwia pracę dzięki Animation Shop. Dobry program, który w dziecinnie prosty sposób poskłada nasze klatki w jeden, animowany banner. Adobe wychodzi naprzeciw oczekiwaniom proponując Image Ready. Corel natomiast oferuje Real Animation Vector Effect. Dzięki tym programom stworzymy animacje wystarczające na potrzeby zaprojektowania banerra na WWW jednak należy zaznaczyć, że nie tworzą one klatek przejścowych. Można tu naturalnie wspomóc się dodaniem większej ilości obrazów z niewielkimi zmianami, ale wszystko to wpływa na wielkość pliku. Jeżeli chcemy, aby nasz banner był animowany w płynny sposób musimy użyć Flash’a. Pamiętajmy, że program dobiera się do zastosowania. Flash jest bardzo rozbudowanym narzędziem, a czasami nie ma potrzeby używać tak wyspecjalizowanej aplikacji do najprostszych efektów.
Banner gotowy, czas pochwalić się nim światu.
Promocja
Od promocji naszego bannera zależy często żywot witryny w sieci. Musimy zatem zastanowić się nad najskuteczniejszą strategią zaistnienia z nim w Internecie. Zdecydowanie najlepszą metodą, sprawdzającą się w każdej sytuacji jest wymiana bannera z innymi serwisami. Należy zaznaczyć: serwisami tematycznie podobnymi do reklamowanego. Najlepiej największymi, najchętniej odwiedzanymi, dzięki czemu mamy szansę, że szerokie grono użytkowników korzystających z tego serwisu, zainteresuje się także naszym. Trzeba zająć się pisaniem e-maili do autorów stron WWW. Przysłowie “im więcej tym lepiej” pasuje tu znakomicie, bo im więcej reklam, tym większe szanse na zaistnienie w sieci.
Zapewne niejeden z webmasterów słyszał o systemach bannerowych. Schemat działania takiego serwisu jest bardzo prosty. Po zarejestrowaniu się każdy użytkownik otrzymuje kod, który musi wkleić na swoją stronę. Jest to nic innego jak banner innego użytkownika tego systemu. W zamian za wyświetlanie reklamy w serwisie, nasz banner będzie widywany na innych witrynach. Oczywiście wszystkie odsłony i kliknięcia są liczone, więc jest to sprawiedliwe. Należy jednak pamiętać, że system ten jest przypadkowy. Polecany raczej nowym serwisom, które chcą wogóle zaistnieć. Nie jest to najlepsza forma reklamy z uwagi na jeden prosty fakt: jeśli strona będzie przypuśćmy o kuchni włoskiej, a banner choć profesjonalnie wykonany, zostanie wyświetlony na stronie o Fiacie 126p, to kto w niego kliknie?