Strony internetowe zawierają coraz więcej informacji. Elementy graficzne, tekst, czy też rozbudowana nawigacja sprawiają, że bardzo łatwo zgubić się w trakcie nawigacji na wielu stronach internetowych. Dodatkowo poczucie zagubienia i dezorientacji mogą powodować linki występujące na stronach, a raczej ich słabe opisy.
Często zdarza się, że linki umieszczone w tekście są źle opisane. Treść linku, czyli tzw. anchor text to ta część tekstu, która jest linkiem. Przykład:
To jest zdanie, w którym znajduje się link prowadzący do innej strony.
Podkreślony wyraz “link” to właśnie anchor text. Niestety bardzo często zdarza się, że treść linku jest niewystarczająca i nie przekazuje internaucie informacji, dokąd prowadzi dany link, co stanie się po jego kliknięciu. Ważny jest także kontekst, czyli tekst występujący w najbliższym otoczeniu linku, który może pomóc zrozumieć dokąd prowadzi dany link. Nic nie usprawiedliwia błędnego stosowania treści linka, ale z pomocą w trudniejszych przypadkach przychodzi tytuł linka (atrybut <title>).
Tytuł linka znajduje się w kodzie strony w miejscu przedstawionym poniżej:
<a href=”http://www.jakas_strona.pl” title=”Tytuł linka”>treść linka</a>
Efekt zastosowania tytułu linka widać w zdaniu poniżej. Wystarczy najechać myszką na tekst “treść linka” i pojawi się okienko z tytułem, tzw. tooltip.
To jest zdanie zawierające treść linka, posiadające atrybut <title>.
Dzięki wykorzystaniu atrybutu <title> możemy odpowiednio opisać hiperłącze i tym samym ułatwić internaucie rozpoznanie zawartości, do której prowadzi to hiperłącze.
Atrybut <title> działa nie tylko w przeglądarkach graficznych. Stanowi również ułatwienie dla użytkowników przeglądarek tekstowych. Na przykład w przeglądarce LYNX po naciśnięciu klawisza “l” wyświetlona zostaje lista hiperłączy znajdujących się na danej stronie, wraz z tytułami hiperłączy, jeśli takowe występują. Również program udźwiękawiający JAWS może wykorzystywać atrybut <title> i odczytywać tytuł wraz z treścią linku (anchor text).
Słabo opisane linki są niechętnie odwiedzane przez internautów. Warto więc poświęcić trochę czasu na ich właściwe przygotowanie. Dzięki temu zmniejszymy dezorientację użytkowników i tym samym zwiększymy użyteczność stron internetowych zawierających dobrze opisane linki. Odpowiednio przygotowany tytuł linku pozwoli internautom przewidzieć zawartość, jaka kryje się pod danym linkiem.
Atrybut <title> może być też wykorzystywany do przekazywania dodatkowych informacji, przydatnych dla internautów. W przypadku hiperłączy prowadzących do załączników możemy podać w tytule informację o typie pliku, czy też o jego rozmiarach. Jest to ważne szczególnie w przypadku dużych załączników i użytkowników korzystających ze słabszych łączy.
Internauci nie lubią być zaskakiwani niespodziewanymi wydarzeniami. Jedną z takich niemiłych niespodzianek jest nieświadome kliknięcie na link, który powoduje otwarcie programu pocztowego w celu wysłania maila (link typu mailto:). Jest to szczególnie denerwujące dla użytkowników słabszych komputerów. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu anchor text oraz atrybutu <title> możemy poinformować użytkowników, że dane hiperłącze spowoduje otwarcie programu pocztowego. W podobny sposób możemy informować internautów o tym, że kliknięcie na dane hiperłącze spowoduje przejście do nowej zewnętrznej strony internetowej, nie będącej częścią przeglądanego właśnie serwisu.
Istotny jest też wpływ atrybutu <title> na pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych. Tytuł linku musi zawierać informacje użyteczne dla użytkownika. Ważne jest, żeby tekst umieszczony w anchor text nie był taki sam jak tekst umieszczony w tytule linku.
Jak przygotować dobry tytuł dla linków?
– tytułem linku możemy być np. nazwa strony, do której prowadzi link, jeśli jest inna od tej, na której się obecnie znajdujemy
– tytuł linku może zawierać nazwę innej części strony, jeśli po kliknięciu nadal zostajemy na tej samej stronie
– tytuł linku powinien być krótki
– warto umieścić dodatkowe szczegóły, dotyczące rodzaju informacji kryjących się za linkiem, a także ich związku z nazwą linku
– tytuł linku może zawierać ostrzeżenie przed potencjalnymi utrudnieniami, jakie mogą się pojawić po kliknięciu na stronę (np. przejście do innego zewnętrznego serwisu, dostęp do strony ograniczony hasłem, otwarcie programu pocztowego itp.)
– jeśli nazwa linku (anchor text) jest oczywista to nie warto dodawać tytułu, bo wówczas skutek jest odwrotny – zmuszamy użytkowników do czytania oczywistych informacji
Mądre stosowanie tytułów linków może zwiększyć użyteczność stron internetowych posiadających hiperłącza. Nie warto więc ignorować tej dodatkowej możliwości ułatwienia życia osobom, które odwiedzają nasze strony.
Paweł Śledziński jest właścicielem firmy Perfect One specjalizującej się w zagadnieniach usability.