Teksty pisane na komputerze i wyświetlane w internecie są ciągle trudniejsze do czytania niż na tradycyjnym papierze. W tym celu powinniście swoim odwiedzającym ułatwić czytanie waszych tekstów.
Przeprowadzony przez Jackoba Nielsena test udowodnił, że czytanie tekstu na monitorze może być do 50% wolniejsze, co daje oczywiście wiele do myślenia webmasterom. Odwiedzający zastanawia się zanim w ogóle przeczyta, czy to się opłaca. Aby czytanie danego tekstu było łatwe, musi on być przejrzyście przedstawiony.
Tak wygląda przykładowa strona na początku
Na stronie może być zamieszczone bardzo wiele informacji, lecz czytelnik i tak najczęściej czyta nagłówek. Tak jak to zostało przedstawione wyżej czytelnik nie znajduje tzw. “przerwy w czytaniu”. “Przerwę” tę można osiągnąć poprzez dodanie większej ilości wcięć lub akapitów. “Wcięcia” mówią czytelnikowi: “Pierwsza część się skończyła.” Teksty lub artykuły nie posiadają podtytułów. Podtytuł sprawia, że nawigacja w tekście jest łatwiejsza. W taki sposób może czytelnik np. poznać, że dany odcinek tekstu się skończył. Takowy odcinek może być porównany do rozdziału w książce. Ważne jest również, abyście to wy uważali, by wiersze nie były dłuższe niż 70-80 znaków.
Tak oto wygląda tekst z większą ilością wcięć, bądź akapitów
Jak widać na obrazku, tekst ten posiada więcej struktur, lecz jego czytanie nadal nie jest przyjazne. Do takiego tekstu można również dołączyć obrazki. Oferują one punkt zatrzymania się i mogą opisywać zawartość tekstu. Nie powinien to być jeden duży obrazek, lecz więcej mniejszych.
Tekst w akapitami oraz z dodanymi obrazkami
Obok akapitów i grafiki powinny również znajdować się podkreślenia (uwydatnienia) i wyróżnienia najważniejszych cytatów. Cytat taki będzie odseparowany od reszty wiersza. Najważniejsze części tekstu powinny być pokolorowane, albo pogrubione. Pojedyncze pojęcia lub skróty można również podkreślić.
Tekst został pokolorowany i cytaty zostały wyróżnione