Nowoczesne technologie pomagają zwiększyć efektywność i konkurencyjność biznesu. Warto sięgać po zróżnicowane rozwiązania, które potrafią przynosić naprawdę dobre rezultaty, o czym przekonało się już wielu przedsiębiorców, wprowadzających w swoich firmach choćby wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość do swoich działań promocyjnych. Dlaczego warto zdecydować się właśnie na takie technologie w nowoczesnym marketingu? Co można dzięki nim zyskać? Więcej wskazówek znajdziecie w dalszej części tekstu.
Wirtualna rzeczywistość a rzeczywistość rozszerzona – podobieństwa i różnice
W nowoczesnym marketingu chętnie sięga się zwłaszcza po takie rozwiązania, jak właśnie wirtualna lub rozszerzona rzeczywistość. Czym się różnią? Zacznijmy od kilku podstawowych faktów.
Wirtualna rzeczywistość (ang. Virtual Reality, VR) to cyfrowa przestrzeń wykreowana przy pomocy komputerów. Podczas jej tworzenia korzysta się z elementów znanych z realnego świata, choć nie jest to warunek konieczny – często tworzy się światy bazujące w całości na fikcji i wyobraźni zdolnych twórców. Użytkownicy stosuje specjalne gogle (często połączone też ze słuchawkami), które w całości izolują ich od świata zewnętrznego i rozpraszających bodźców.
Nieco inaczej jest z rozszerzoną rzeczywistością (ang. Augmented Reality, AR). W tym przypadku osoba korzystająca z technologii ma cały czas kontakt z przestrzenią wokół. Z pomocą okularów umieszcza się w niej jednak dodatkowe elementy (np. produkty sprzedającego, filtry makijażowe) – pozwalające na dostarczenie nowych wrażeń i przekazanie cennych informacji.
Online marketing a wykorzystanie AR i VR
Gdzie można wykorzystać tego typu rozwiązania? Specjalistyczne aplikacje, jak te, które oferuje na przykład VR studio Kraków: EpicVR.pl, stosuje się na wiele sposobów.
Wirtualna rzeczywistość świetnie spisuje się w takich obszarach, jak:
- aplikacje szkoleniowe i kursy wirtualne,
- reklama,
- rozrywka (np. gry).
Rozszerzona rzeczywistość również ma wiele zastosowań. Chętnie sięga się po nią choćby w:
- edukacji,
- reklamie.
Do jakich celów ich użyć w nowoczesnym marketingu? Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to idealne opcje przydatne w celu promocji i budowania dobrego wizerunku firmy. Stanowią ciekawą opcję w przypadku rozmaitych działań, do których zaliczają się na przykład:
- przyciągające wzrok prezentacje produktów i usług (np. wizualizowanych we wnętrzach klienta),
- angażujące kampanie reklamowe w Internecie,
- kampanie społeczne,
- gry i aplikacje rozrywkowe, które przedstawiają markę z jak najlepszej strony, budując świadomość społeczną.
Marketing z pomocą nowoczesnych technologii przydaje się też w nieco innej formie. Aplikacje na specjalne gogle pozwalają na organizację szkoleń i spotkań online. Nie tylko w dobie pandemii przydatne okazują się targi wirtualne, a to wciąż tylko kilka przykładów tego, jak zastosować możliwości technologiczne dla rozwoju swojego biznesu w wirtualnej przestrzeni.
Największe zalety nowoczesnych technologii dla biznesu i marketingu
Coraz szersze grono przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z możliwości oferowanych przez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, by podnieść jakość swoich usług oraz zyskać na konkurencyjności w rozmaitych branżach.
Co można osiągnąć dzięki takim rozwiązaniom? To przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności przekazu i znaczące zaangażowanie klienta, który lepiej zapamiętuje treści i rozpoznaje konkretną markę, przez co z większym prawdopodobieństwem wróci do niej w przyszłości. Kursy i szkolenia (dla pracowników i klientów) pozwalają ponadto na prostsze i skuteczniejsze przekazywanie cennej wiedzy, do przetestowania w całkowicie bezpiecznych i komfortowych warunkach.
Nie zapominajmy ponadto, że jednorazowa inwestycja w oprogramowanie czy aplikacje potrafi generować zyski przez naprawdę długi czas. Pozwala to także obniżyć szereg kosztów, na przykład tych związanych z marketingiem, ale też podróżami służbowymi, równocześnie pozwalając na budowanie trwałych relacji na przyszłość.
Lepszy marketing dzięki rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości – podsumowanie
Dobry marketing powinien być nowatorski i bazować na dostępnych rozwiązaniach. Spory wachlarz opcji daje w tym przypadku VR i AR, z pomocą których da się tworzyć wirtualne kampanie reklamowe, angażujące aplikacje czy przygotowywać kursy i szkolenia. To sposób, by pokazać się z jak najlepszej strony i wzbudzić zaufanie, które będzie procentowało przez długi czas.