Posiadanie dużej ilości unikalnych użytkowników nie gwarantuje, że serwis cieszy się popularnością i jest poczytny. W jaki zatem sposób można sprawdzić czy użytkownicy są zainteresowani zawartością strony www?
Najprostszym sposobem na sprawdzenie czy internauci są zainteresowani treścią serwisu jest analiza długości wizyty oraz czasu trwania wizyty.
Długość wizyty to łączna liczba odsłon składających się na wykonaną wizytę. Tym samym średnia długość wizyty to średnia ilość odsłon wykonywanych przez użytkowników w czasie wizyty na serwisie, które dodatkowo określone są czasem trwania.
Niemniej jednak, interpretacja długości wizyt nie jest jednoznaczna i jest ona uzależniona od charakteru strony internetowej, jej zawartości, celu w jakim powstała. Nie zawsze bowiem wykonanie wielu odsłon podczas jednej wizyty sugeruje zaciekawienie witryną.
Generowanie dużej ilości odsłon może oznaczać duże zainteresowanie stroną ale też problemy w nawigacji po serwisie, kłopoty ze znalezieniem poszukiwanej informacji – użytkownik błądzi po serwisie w poszukiwaniu informacji. Dlatego długość wizyt – czyli ilość wykonywanych odsłon zawsze powinna być weryfikowana z czasem ich trwania. Czas trwania odsłony wskazuje czy użytkownik poświęcił czas na zapoznanie się z wyświetloną treścią czy jedynie był to etap w poszukiwaniu innej informacji.
Przykład 1: Strona informacyjna, wortal tematyczny
Strony informacyjne i tematyczne powstają po to, by przyciągnąć jak największą liczbę użytkowników, zainteresować ich treścią zamieszczoną na stronie oraz zachęcić do odwiedzenia jak największej liczby podstron. O tym fakcie doskonale świadczy długość wizyt, którą zawsze należy interpretować wspólnie ze średnim czasem trwania odsłon.
Jeśli więc długość wizyt na wortalu tematycznym jest niewielka (1-3), a średni czas trwania krótki (1-5 sekund) można to zinterpretować, iż internauta nie był zainteresowany serwisem i jego zawartością, szukał informacji, przeklikał się przez stronę www nie mogąc znaleźć interesującego go tematu.
Może zdarzyć się też taka sytuacja, w której internauci nie wykonują wielu odsłon, jednak czas ich trwania jest na tyle długi, że świadczy o zainteresowaniu serwisem.
Można zinterpretować to tak, że strona jest czytelna i internauta z łatwością znajduje poszukiwanej treści i poświęca czas za zapoznanie się z nią lub też zagląda tylko do ulubionych, sprawdzonych działów.
Jak należy interpretować średni czas trwania odsłon trwający ponad kilkadziesiąt sekund?
Wiele wortali tematycznych ma stałych użytkowników a wizyty składające się z dwóch czy też trzech odsłon mogą sugerować, iż użytkownik odwiedza witrynę w celu przeczytania najnowszych wiadomości, które zamieszczone są np. na stronie głównej.
Nie wymaga to od niego wykonywania wielu odsłon, jednak te, które wykonuje świadczą o zainteresowaniu stroną www. Może to świadczyć też o tym, że użytkownik jest zainteresowany wybranymi działami i wiedząc jak trafić na dane podstrony zagląda tylko na nie i nie przeklikuje się przez przypadkowe podstrony.
Przykład 2: Sklep internetowy
W sklepie internetowym najważniejsza jest łatwa nawigacja po serwisie, prosty dostęp do oferowanych produktów. Na każdej podstronie, na którą trafi klient powinna być możliwość łatwego dostania się szczegółów, powiększenia zdjęcia produktu, zobaczenia cennika, możliwości powrócenia do poprzedniego produktu/poprzedniej podstrony, zobaczenia swojego koszyka i ponowny powrót do sklepu etc. Bardzo ważna jest zatem budowa serwisu, która jest przyjazna użytkownikowi- potencjalnemu klientowi.
Interpretacja długości wizyt w sklepie internetowym nie jest jednoznaczna:
Jeśli długość wizyt ma wysoki współczynnik, a jednocześnie czas ich trwania jest tylko nieco wyższy niż kilka sekund, może świadczyć to o tym, iż użytkownicy błądzą po stronie w poszukiwaniu produktu nie mogąc go znaleźć. Jednakże duża ilość odsłon wykonywanych podczas jednej wizyty – jeśli czas ich trwania jest znacznie dłuższy niż kilka sekund, świadczy o tym, ż użytkownik jest zainteresowany, zapoznaje się z produktami w sklepie, ogląda, analizuje ceny, etc.
Długość wizyt o niskim współczynniku w powiązaniu z długim czasem trwania, sugeruje, iż nawigacja po sklepie jest prosta i prowadzi użytkownika „za rękę” do celu – do zakupu produktu; lub też, dany użytkownik odwiedził sklep po raz kolejny i dążył do znalezienia tylko jednego produktu, którym jest zainteresowany.
Wnioski
Przy analizie zachowania użytkowników na stronie bardzo ważna jest poprawna interpretacja danych. Długość wizyty należy zawsze analizować łącznie z czasem ich trwania. Istotną kwestią jest również tematyka i przeznaczenie serwisu – każdy serwis jest inny i nie ma uniwersalnej interpretacji danych.