Przy korzystaniu ze składni kropki możemy spotkać się miedzy innymi z dwiema nazwami własnymi: _root oraz _parent. Nazwa _root jest oznaczeniem animacji głównej, umieszczonej w panelu Timeline.
Za pomocą _root tworzymy skomplikowane ścieżki dostępu. Aby zrozumieć jego znaczenie wystarczy zrobić porównanie ze strukturą dysku twardego komputera. Jeżeli np. dla oznaczenia pozycji folderu Dokumenty, ścieżka dostępu jest następujaca:
c:\Dokumenty
to dla oznaczenia dostępu do movieclip’u „mc” znajdujacego się na głównej lini czasu użyjemy ścieżki:
_root.mc
_root jest zatem jak gdyby „korzeniem” filmu, punktem początkowym w chierarchii ścieżek. Jeżeli dwa elementy znajdują się na poziomie tej samej lini czasu, bądź to głównej, bądź też podrzędnej będą one oddziaływać na siebie także jezeli zastosujemy tylko ścieżki relatywne. Jeżeli jednak elementy te znajdować się będą na różnych liniach czasu, to powiązać je bedziemy w stanie stosując właśnie ścieżkę pełną, wykorzystując _root.
Przykładowo jezeli utworzymy symbol typu movieclip, następnie umieścimy go na głównej lini czasu a w polu instance wpiszemy „mc”, oraz na tej samej lini czasu umieścimy przycisk, to do zatrzymania movieclipu „mc” możemy uzyć następujacej składni Actionscript:
on(release){ mc.stop(); } |
Jeżeli jednak powyższy przycisk umieszczony by był wewnątrz innego symbolu typu movieclip, powyższy fragment kodu nie zostanie wykonany. Aby zatrzymać wykonywanie movieclipu „mc”będziemy zmuszeni napisać:
on(release){ _root.mc.stop(); } |
Widzimy więc, że wykorzystując pełną ścieżkę i wpisując _root uzyskujemy możliwość identyfikacji każdego elementu, niezależnie od tego gdzie on się znajduje. Każdy film posiada swój _root. W momencie kiedy wykorzystujemy ładowanie filmów zewnętrznych (loadMovieNum) stosując tzw. levele, otrzymujemy tyle _root ile filmów załadujemy, aby odwołać sie do właściwego uzywa się innego przedrostka _level do którego dodajemy numer levelu. Jeżeli chcemy odwołać się do movieclipu „mc”, który jest na głównej lini czasu załadowany na poziom 1 (level1), pełna ścieżka dostępu do „mc” będzie następujaca:
_level1.mc
Oznaczenie tego typu może być stosowane do dowolnego levelu. Jeżeli jednak element przez który chcemy odwołać się do clipu „mc” (np. przycisk) znajduje się także na levelu 1 wystarczy napisać:
_root.mc
Na zakończenie jeszcze jeden przykład: Załóżmy, że mamy animację, w której znajdują się dwa klipy filmowe. W klipie o nazwie Nr1 jest umieszczony kolejny o nazwie Podklip. W drugim, o nazwie Nr2 znajduje się przycisk, za pomocą którego kontrolowana jest widoczność klipu Podklip. Do przycisku dołączono skrypt:
on (release) { if (_root.Nr1.Podklip._visible) { _root.Nr1.Podklip._visible = false; } else { _root.Nr1.Podklip._visible = true; } } |
Zapis _root.Nr1.Podklip mówi Flashowi, że klip Podklip jest w klipie Nr1, który znajduje się bezpośrednio w głównej animacji. Gdybyśmy nie użyli słowa kluczowego _root, Flash usiłowałby zmienić widoczność klipu Podklip, który powinien znajdować się w klipie Nr1.
Ten z kolei powinien być w klipie Nr2 (znajduje się w nim przycisk, z którego wywoływany jest powyższy skrypt). Podobnie sprawa wygląda z _parent, z tym że teraz odwołujemy się do animacji nadrzędnej w stosunku do obiektu, w którym znajduje się klip filmowy lub przycisk wywołujący skrypty.