Linia czasu jest właściwie podstawowym elementem każdej wersji Flasha. To dzięki niej kontrolujemy, co dzieje się w poszczególnych klatkach filmu oraz kierujemy warstwami animacji.
Od momentu wprowadzenia na rynek Flasha 5, linia czasu jest coraz bardziej polepszana. W obecnej wersji MX poprawiono jej funkcjonowanie i uproszczono kilka operacji, dzięki czemu łatwiej się z nią pracuje.,
Nie od dziś wiadomo, że linia czasu automatycznie generuje ujęcia pomiędzy klatkami kluczowymi. Ujęcia te same w sobie nie przechowują żadnych informacji, ich zawartość zależy wyłącznie od klatek kluczowych.
Dobrym rozwiązaniem jest więc opcja pozwalająca na zaznaczanie bloku klatek kluczowych i ujęć po nich następujących oraz zamykającej klatki kluczowej oraz przesuwania ich po kliknięciu na dowolne miejsce linii czasu. Dzięki temu zaoszczędzamy sporo czasu.
Obrazek przedstawia linię czasu, tutaj nazwaną panelem animacji. Podkreśla to w pewnym stopniu, jak istotnym elementem jest linia czasu. Znajdują się na niej warstwy (ang. Layers) i klatki (ang. Frames). Struktura filmu składa się z warstw i klatek.
Najważniejsze elementy linii czasu to między innymi (dotyczy linii czasu z Flasha 5):
* Pasek tytułowy. Identyfikuje on linię czasową, o ile linia nie została zakotwiczona (Dock) w górze lub u dołu ekranu.
* Znacznik aktywnej warstwy (Active Layer). Jest to w rzeczywistości coś więcej niż tylko ikona. Aby uaktywnić warstwę, kliknij jej nazwę lub zaznacz jakieś ujęcie (bądź grupę ujęć) w jej obrębie. Obok nazwy warstwy pojawi się wtedy ikona z ołówkiem, oznaczająca, że warstwa została uaktywniona — bardziej jednak czytelnym sygnałem o uaktywnieniu warstwy jest wyświetlanie jej nazwy na czarnym tle, podczas gdy pozostałe warstwy posiadają nazwy wyświetlane na szarym tle. W danej chwili może być aktywna tylko jedna warstwa.
* Wyświetlanie (Show) i ukrywanie (Hide) warstwy. Klikając w kolumnie pod ikoną z okiem możesz ukryć warstwę, bądź przywrócić wyświetlanie ukrytej warstwy. Gdy warstwa jest ukryta, obok jej nazwy pojawia się czerwona litera „X”. Aby włączyć z powrotem wyświetlanie warstwy, kliknij tę literę.
* Blokowanie (Lock) i odblokowanie (Unlock) warstwy. Przełączniki w tej kolumnie blokują bądź odblokowują możliwość edycji warstwy. Podobnie jak w przypadku ukrywania warstwy, gdy warstwa jest zablokowana, w kolumnie z kłódką pojawia się czerwony znak „X”.
* Sposób wyświetlania warstwy. W tej kolumnie możesz zmienić sposób wyświetlania warstwy — jeśli znajduje się tu wypełniony kwadrat, warstwa jest wyświetlana zgodnie z jej docelowym wyglądem. Jeżeli natomiast klikniesz i w miejscu wypełnionego kwadratu pojawi się pusta w środku ramka, na warstwie widoczne będą tylko kontury obiektów w kolorze odpowiadającym kolorowi ramki. Czasem jest to użyteczne gdy chcemy dokładnie przeanalizować i dopracować animację różnych warstw. Kolor krawędzi obiektów (Outline Color) można zmodyfikować w oknie z właściwościami warstwy (Layer Properties), dostępnym po wybraniu polecenia Modify/Layer lub po podwójnym kliknięciu wspomnianego kwadratu z kolorem krawędzi (możesz też kliknąć prawym przyciskiem myszy nazwę warstwy i wybrać z menu podręcznego polecenie Properties).
* Wskaźnik czasu. Czerwony prostokąt, z którego wybiega pionowa linia przecinająca linię czasu we wszystkich ujęciach (klatkach), nazywany jest wskaźnikiem czasu (Playhead). Zaznacza on pozycję aktualnej klatki animacji. Przesuwając go kursorem w lewo i w prawo przechodzisz z jednego ujęcia do drugiego. Gdy przeciągniesz go kursorem do końca widocznego zakresu animacji, możesz przejść do tych ujęć animacji, które nie zmieściły się w widocznym na ekranie fragmencie skali czasu. Możesz też przesuwać wskaźnikiem ze stałą prędkością i tym samym śledzić przebieg animacji, co niektórzy dowcipnie nazywają „szorowaniem” linii czasowej.
* Oś czasu. Jest to linijka, na której odmierzane są jednostki czasu — każda podziałka odpowiada jednej klatce animacji.
* Ustawienia wyświetlania ujęć. Po kliknięciu ikony na końcu skali czasu rozwijane jest menu podręczne, w którym można zmienić sposób wyświetlania ujęć a także osi czasu.
* Dodawanie warstwy (Insert Layer). Kliknięcie tej ikony powoduje dodanie nowej warstwy bezpośrednio ponad aktywną warstwą. Domyślnie warstwom nadawana jest numeracja zgodna z kolejnością ich tworzenia. Podwójne kliknięcie na nazwie warstwy umożliwia jej zmianę wedle własnego upodobania.
* Dodawanie ścieżki ruchu warstwy (Add Guide Layer). Ścieżka ruchu (warstwa typu Guide) pozwala zmusić wybrany obiekt do poruszania się wzdłuż określonej trajektorii. Po kliknięciu tej ikony ponad aktywną warstwą umieszczana jest warstwa typu Guide, zawierającą ścieżkę ruchu dla tej warstwy.
* Usunięcie warstwy (Delete Layer). Ikona ta usuwa aktywną warstwę z projektu, niezależnie od tego, czy jest ona zablokowana, czy też nie. Nie jest możliwe usunięcie ostatniej warstwy projektu, która pozostanie po usunięciu wszystkich wcześniejszych warstw.
* Centrowanie ujęcia (Center Frame). Kliknij tę ikonę, aby dopasować widok linii czasowej w taki sposób, że bieżąca klatka (ujęcie) będzie znajdowała się pośrodku widocznego zakresu animacji.
* Tryb przenikania ujęć (Onion Skin). Dzięki tej funkcji możliwe jest równoczesne wyświetlanie na ekranie więcej niż jednego ujęcia animacji.
* Krawędzie w trybie przenikania ujęć (Onion Skin Outlines). Po włączeniu tej ikony funkcja przenikania ujęć wyświetla tylko krawędzie obiektów w kolejnych ujęciach.
* Równoczesna edycja wielu ujęć (Edit Multiple Frames). Standardowo w trybie Onion Skin możliwa jest edycja tylko bieżącego ujęcia. Włączenie ikony Edit Multiple Frames pozwala na edycję dowolnego ujęcia spomiędzy znaczników zakresu przenikania ujęć.
* Zakres przenikania ujęć (Modify Onion Markers). Włącz tę ikonę, a wyświetlisz menu podręczne, Oprócz możliwości ręcznego określenia zakresu przenikania ujęć, pozwala ono na zmianę innych ustawień dotyczących trybu przenikania ujęć i jego zakresu.
* Numer bieżącego ujęcia (Current Frame). Wyświetlany tu jest numer aktualnego ujęcia animacji. Jest to dość przydatne gdy ujęcia wyświetlane są w pomniejszonej wersji, co z kolei możemy ustawić w menu podręcznym).
* Prędkość odtwarzania animacji (Frame Rate). Widać tu prędkość wyświetlania filmu, wyrażaną w klatkach na sekundę (frame per second, w skrócie fps). Chociaż domyślnie program zakłada prędkość 12 fps, zazwyczaj korzystniej jest na początku przyjąć prędkość 20 fps. Na zmianę tego ustawienia pozwala okno Movie Properties, otwierane poleceniem Modify/Movie (skrót Ctrl+M lub Command+M). Możesz też wykonać podwójne kliknięcie na polu wyświetlającym prędkość animacji, a również zostanie wyświetlone okno Movie Properties.