ActionScript jest to język skryptowy, który pozwala projektantom i twórcom wzbogacać filmy “Flasha”. Stwierdzenie, że Flash jest przyszłością Internetu jest odważne, ale prawdziwe.
Sposób komunikacji Flasha i języka ActionScript z użytkownikiem jest tak prosty i przejrzysty, że powoduje to, iż nie jest to możliwe w przypadku żadnego innego popularnego medium.
Język ActionScript Flasha ze swoimi interaktywnymi możliwościami tworzy nowy standard w sieci WWW. Rozszerzenie języka ActionScript we Flashu 5 jest największą modyfikacją względem Flasha 4 – z prostego języka skryptowego przemienił się on we w pełni funkcjonalne środowisko programistyczne zorientowane obiektowo, z lepszym edytorem skryptów i bogatym zestawem akcji sterujących filmem.
Notacja kropkowa ułatwia naukę i tworzenie skryptów jest przy tym znacznie wygodniejsza. Biorąc pod uwagę te wszystkie zalety język ActionScript stanowi teraz znacznie bardziej rozbudowane i bardziej profesjonalne narzędzie, pozwalające tworzyć na stronie WWW efekty zapierające dech w piersiach, zachowując jednocześnie małe rozmiary plików i zwiększając poziom interaktywności z widzem. Powyższe czynniki, jak również wiele innych, sprawiają, że projektanci mają teraz znacznie większe możliwości twórcze. Właśnie dzięki tym zaawansowanym możliwościom czołowi projektanci tworzą we Flashu zdumiewające efekty, jakie można spotkać na stronach WWW.
Jedną z ważnych cech, jakie język ActionScript wprowadza do Flasha, jest możliwość reagowania na przeróżne zdarzenia bezpośrednio po ich wystąpieniu, czyli w czasie rzeczywistym. Język ActionScript wzbogaca możliwości realizacji wszelkich pomysłów. ActionScript to narzędzie, którego możemy używać nie znając jego wszystkich możliwości.
Flash to imponujący program, który oprócz biernego odtwarzania animacji potrafi także interaktywnie współpracować z użytkownikiem. Tworzenie interaktywnych animacji polega na pisaniu skryptów, które składają się z akcji i funkcji (komend – poleceń), można wprowadzać informacje do pól tekstowych i dokonywać wyboru za pomocą przycisków, a wszystkie polecenia zostaną zinterpretowane przez program, który podejmie odpowiednie działanie lub prześle dane do serwera.
Za pomocą myszki i klawiatury użytkownik może “nakazać” Flashowi zatrzymanie animacji lub odtworzenie jej w dowolnym, określonym miejscu.