Sposób skomponowania animacji w dużym stopniu przyczynia się do efektywnego przekazania jej wiadomości. Poprawna kompozycja poprowadzi oko widza po wcześniej określonej ścieżce.
Każdy obrazek lub grafika, jaką widzimy wokół nas zawiera wbudowaną kompozycję, która stanowi jej podstawową ekspresję. Poniżej wszystkich warstw koloru, techniki i wyrazu, obrazek w dużej mierze opiera się na własnej kompozycji.
Kompozycję animacji można traktować jak sposób na wykonanie interesującego i przyciągającego uwagę pola animacji, a także jako metodę na podkreślenie istotnych jej elementów. Dobra kompozycja kładzie nacisk na przekazywaną wiadomość i kieruje uwagę widza na najbardziej odpowiednie części animacji. Wybrana kompozycja wywrze wpływ na nastrój animacji, dlatego też musi być odpowiednia dla docelowej publiczności.
We Flashu miejscem przeznaczonym do kompozycji obrazka jest scena. Format, czyli aspekt wybrany przez ciebie wpływa z góry znaczną część kompozycji. Skoncentrujmy się teraz na elementach, które powinno się wziąć pod uwagę podczas komponowania zawartości sceny, filmu Flasha i całej witryny internetowej.
Pole obrazka
Pole obrazka jest to obszar, którego w całości możesz zapełnić grafiką. W terminologii Flasha jest to scena, a w przypadku czystej strony HTML będzie to całe okno przeglądarki.
Pola i obszary
Animacja pokryta jest kolorowymi lub zacienionymi polami i obszarami. Rozmieszczenie i kształt tych pól tworzy tło, czyli dolną warstwę animacji. Pusty obszar wokół tych pól nosi nazwę przestrzeni negatywnej i jest równie istotna jak same pola, dlatego też powinna być wzięta pod uwagę w procesie projektowania.
Kształty, napięcie i kontrast
Animacja często obejmuje różne rodzaje kontrastów, które wszystkie wpływają na ogólny klimat jej kompozycji. Różnice pomiędzy prostymi i krzywymi liniami, kwadratowymi i kolistymi kształtami, jasnymi i ciemnymi obszarami i różnorodnymi sekcjami kolorystycznymi tworzą kontrasty, za pomocą których animację można wzbogacić uczuciami.
Dynamika
Dodając dynamikę do kompozycji stwarzamy wrażenie ruchu, prędkości i kierunku. Wrażenia te tworzy się głównie za pomocą linii, a ich styl określa rodzaj dynamiki. Gładkie wirujące linie tworzą wrażenie delikatnej płynności, podczas gdy proste, czasami zbiegające się linie dają wrażenie agresywnego, bezpośredniego ruchu.
Równowaga
Dzięki równowadze wykonamy poprawną kompozycję. Równowaga wywodzi się z symetrii, lecz nie powinna być rozumiana wyłącznie jako symetria. Równowaga związana jest z równym rozmieszczaniem wizualnego ciężaru animacji. Duże ciężkie pole po jednej stronie animacji powinno zostać zrównoważone może niewielkim jasnym elementem po drugiej.
Harmonia
Zamiast napięcia i dynamiki można dodać do swojej kompozycji harmonię. Wrażenie takie tworzy się poprzez zastosowanie gładkich płynnych linii i przestrzennego układu. Warto pomyśleć o błękitnych przestworzach z polami poniżej, lub kolistej polany w lesie w słoneczny dzień. Lepiej unikać agresywnych kontrastów koloru czy rozmiaru, jak również szybkiego ruchu.
Kolory
Kolory mogą akcentować lub zminimalizować wszystkie elementy kompozycyjne powyżej opisane. Wybór koloru może przyczynić się do utworzenia napięcia lub harmonii, równowagi lub agresji. Zastosowanie ciepłych lub zimnych kolorów, na przykład, można mniej lub bardziej uwydatnić poszczególne części animacji w kompozycji.
Porady tutaj zaprezentowane powinny pomóc Ci w tworzeniu odpowiednich kompozycji animacji. Dzięki temu osiągniesz lepsze efekty przy klikaniu w bandery własnej roboty czy też przy oglądaniu Twoich animacji. Powodzenia!