Filmaster – serwis społecznościowy przeznaczony dla miłośników kina – podsumował pierwszy rok swojej działalności.
Czas na podsumowanie pierwszego roku istnienia serwisu, w którym przedstawiamy nasze osiągnięcia
Początki serwisu
Trzeba przyznać, że efekt przeszedł nasze oczekiwania. Nie minęło kilka dni, a na pojawiliła się pierwsza społeczność. W ciągu pierwszego tygodnia napisały o nas prawie wszystkie istotne branżowe blogi i serwisy, co przełożyło się na świetne statystyki pierwszego tygodnia.Od samego początku otrzymywaliśmy od użytkowników mnóstwo uwag i propozycji nowych funkcji w serwisie, które staraliśmy się stopniowo wdrażać. Tuż po starcie najbardziej oczekiwaną funkcjonalnością okazała się możliwość tworzenia listy życzeń i kolekcji filmów — wdrożylismy to więc już 2 tygodnie po starcie. Następnie stopniowo dodawaliśmy do serwisu kolejne funkcje, z których najciekawsze to import ocen z IMDB i Criticker, komentarze do krótkich recenzji i ulubione aktywności, zdjęcia i klipy wideo w notkach, ekran z odpowiedziami na nasze posty, czy integracja z Facebook Connect.Mniej więcej w tym samym czasie zdecydowaliśmy się udostępnić kod serwisu na wolnej licencji AGPLv3, czyniąc Filmastera wolnym oprogramowaniem.Democamp i inne imprezyW maju 2009 wydaliśmy w końcu wersję serwisu z której byliśmy w miarę zadowoleni (Filmaster Beta) i uruchomiliśmy oficjalnie anglojęzyczną wersję strony: Filmaster.com. Zaczęła się też nasza krucjata po imprezach branżowych i konferencjach, z których najważniejszy okazał się Democamp East/West.Na poznańskich targach startupów przedstawilismy Filmastera szerszej publiczności. Filmaster zdobył drugie miejsce w konkursie, a sama impreza pozwoliła nam wypromować serwis jako jeden z czołowych polskich projektów internetowych 2009 roku.Nagrana prezentacja wideo z Democampu niestety nie jest najlepszej jakości, ale dostępny jest wywiad przeprowadzony przez Maćka Budzicha z mediafun oraz elevator pitch stworzony razem z lookr.tv.Po Democampie odbyliśmy prawdziwe tournee po konferencjach zaliczając większość ważnych imprez tego typu w Polsce oraz dwie w Londynie. Dostępne jest wideo z Jesieni Linuksowej, w którym Borys opowiada o Filmasterze z punktu widzenia programisty open source.Współpraca z festiwalami i kinamiKolejnym etapem promocji serwisu było wyjście w kierunku świata kina i budowanie marki Filmastera jako czołowego serwisu związanego z kinem artystycznym. Postanowilismy więc wspierać filmowe festiwale oraz nawiązać współpracę z kinami artystycznymi w całej Polsce. Efektem tych działań była:
- Obecność Filmastera na festiwalu Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu, dzięki czemu w serwisie pojawiło się mnóstwo relacji z tej imprezy, w tym recenzje i video-casty.
- Partnerstwo i patronat nad festiwalem Kino w Pięciu Smakach, największym w Polsce przeglądzie kina z Azji Zachodniej.
- Współpraca z Kinem Muza z Poznania i patronat nad festiwalem Konfrontacje 2009.
- Partnerskie umowy z Kinem Charlie w Łodzi i Kinem Pod Baranami w Krakowie polegające na wzajemnej promocji — w kinach pojawiły się ulotki i plakaty Filmastera, a w serwisie — dzięki zaimplementowanej lokalizacji — promowane są lokalne kina artystyczne.
Statystyki i sukcesy
A oto trochę statystyk pierwszego roku serwisu:
- Przez rok odwiedziło nas 358 tysięcy unikalnych osób generując 1,7 mln odsłon stron.
- W serwisie zarejestrowało się ponad 4,5 tysiąca użytkowników.
- Każdy z nich ocenił ponad 100 filmów, co daje ponad pół miliona ocen filmów na Filmaster.pl.
- Użytkownicy dodali ponad 10 tysięcy krótkich recenzji — to średnio 27 dziennie!
- Powstało 770 recenzji filmów z czego ponad połowa została wyróżniona publikacją na stronie głównej serwisu (ponad jedna recenzja dziennie).
- Dodaliście 37 tysięcy filmów do swoich list życzeń, kolekcji oraz shitlist.
- Najbardziej pożądanym filmem jest “12 gniewnych ludzi”, “Ojciec chrzestny” i “Lot nad kukułczym gniazdem”.
- Najczęściej posiadane przez użytkowników filmy jest Pulp Fiction, Matrix i Fight Club.
- Matrix jest najczęściej ocenianym filmem z ponad 1500 ocen.
Bardzo miłym zaskoczeniem było dla nas wybranie Filmastera jednym z najlepszych startupów roku jednocześnie przez dwa branżowe serwisy: MamBiznes.pl oraz Antyweb.pl.Największy sukces polega jednak na tym, że Filmaster stał się ciekawym i coraz bardziej rozpoznawanym serwisem dla fanów kina, ze zwartą i rosnącą z dnia na dzień społecznością prawie pięciu tysięcy kinomaniaków, dodających mnóstwo ciekawych treści i tworzących niepowtarzalną atmosferę. Aż trudno uwierzyć, że rok temu Internet obywał się bez Filmastera!
Plany na przyszłość
Wszystkich planów nie możemy zdradzić, jednak w niedalekiej przyszłości można się spodziewać m.in.
- wejścia na rynek mobilny,
- API dla programistów,
- większej integracji z serwisami społecznościowymi jak Facebook, Grono, Blip i Twitter
- oraz zwiększonej obecności Filmastera na wydarzeniach kulturalnych związanych z filmem, w tym wszystkich najważniejszych festiwalach.
Szczegółowe plany rozwoju serwisu dostępne są w serwisie .