Obecnie Google jest ulubioną wyszukiwarką internautów jak i webmasterów. Odwiedzający lubią ten mechanizm wyszukujący za jakość podawanych wyników i szybkość wyświetlania. Stoi to za sprawą zaawansowanego algorytmu oceniającego treść, unikalnego rozwiązania użytego przez Google o nazwie Pagerank.
Przejdzmy teraz do algorytmu. Na dzień dzisiejszy algorytm Google’a składa się z dwóch głównych części – text matching system (system zgodności treści) zadaniem którego jest znalezienie stron odpowiadających kolejce wpisanej przez użytkownika no i równie ważnego opatentowanego Pagerank™ systemu.
Jak działa algorytm oceniający? Z początku oblicza zgodność stron w indeksie ze słowami kluczowymi wyszukiwania, a następnie mnoży stopień zgodności strony przez wartość PageRank i Link Popularity. Na tej podstawie powstaje lista wyników najbardziej relewantna i zgodna z wprowadzoną kolejką wyszukującego.
Algorytm bierze setki czynników pod uwagę podczas rankingowania stron. Właśnie dlatego wyniki, które widzimy są relewantne z szukanymi przez nas informacjami. Zacznijmy od pierwszej części – systemu dopasowywania tekstu. Niżej przedstawimy czynniki, które mają dużą i mniejszą wagę rankingową:
Title tag – istotny podczas wyszukiwania słów kluczowych na stronie. Jeśli dążymy do osiągnięcia wysokich pozycji nasze główne hasła kluczowe mają się znaleźć w tym znaczniku. Najlepsza długość to około 50 znaków.
Meta tagi – przypuszczamy iż większość z was wie, iż meta tagi są pomijane i ich waga w Google jest mizerna. Ale nie każdy wie dlaczego. Trzeba wiedzieć iż roboty Google zaprogramowane są jak przeglądarki, biorą pod uwagę to co jest widoczne na stronie.
Przez brak poparcia meta tagów opis strony Google tworzy na podstawie pierwszych linijek tekstu znalezionych na stronie. Oznacza to że witryna musi posiadać słowa kluczowe już od samego początku żeby być bardziej relewantną, jeśli haseł niema będziej trudniej z uzyskaniem lepszej pozycji mając w opisie menu strony.
Gęstość słów kluczowych (keyword density) – podczas wyznaczania noty relewancyjności Google bierze pod uwagę czynnik gęstości. Więc trzeba się upewnić iż obstawiane słowa są powtórzone kilkakrotnie. Nie można też przekroczyć granic standardu. Najlepszą notą gęstości jest od 6-10%. Density strony można sprawdzić pod następującym adresem – .
Zauważyliśmy iż w ostatnim czasie Google przydziela istotną wagę słowom umieszczonym w różnorodnych tagach nagłówkowych. Konkretnie mówimy o nagłówkach od najmniejszego h6 do największego h1. Im większy wartość (od h6 do h1) ma ten tag tym bardziej strona jest relewantna dla słów między nim znajdujących się. Chyba rzeczą jasną jest, iż kilka takich tagów zawsze pomogą w uzyskaniu lepszej noty rankingowej.
Dobrą radą na uzyskanie bardziej relewantnej strony jest umieszczenie tyle tekstu ile się da w znacznikach b (pogrubienie) oraz i (kursywa). Kiedyś Google było znane z indeksowania ALT tagów przypisywanych obrazkom. Teraz prowadzone są na ten temat dyskusje czy rzeczywiście dalej odgrywają jakąkolwiek rolę. Ale umieszczenie słów w tych znacznikach na pewno nie zaszkodzi.
Ważnym faktorem jest ilość tekstu. Należy przestrzegać zasady – ilość tekstu na stronie ma przewyższać ilość kodu HTML.
Teraz przejdźmy do drugiej równie ważnej części algorytmu, do unikalnego rozwiązania zastosowanego przez Google o nazwie Pagerank™.
PageRank jest najbardziej popularnym tematem do dyskusji wśród optymalizatorów i profesjonalistów z dziedziny SEO (Search Engine Optimization). Sercem PR (PageRank) jest matematyczna formuła, która dla niektórych może wyglądać przerażająco, ale jest bardzo prosta do zrozumienia.
Jak jest używany PageRank?
PageRank jest jedną z metod wykorzystywaną i stworzoną przez Google w wyznaczaniu noty ważności strony. Jest wyświetlana także na pasku narzędzi, który pobrać można z tej strony:
. PR jest mierzony w skali logarytmicznej od 1 do 10. Bardzo często toolbar podaje błędne wartości, ale jest to temat do osobnej dyskusji. Czym jest ta tajemnicza wartość?
W prostym języku PR jest głosem przydzielonym stronie docelowej innymi witrynami w sieci, który wskazuje i przydziela wagę danej stronie.
Jest obliczany jako suma wartości PageRank wszystkich stron wskazujących na stronę docelową podzieloną przez liczbę łączy na każdej z tych stron.
Formuła wygląda następująco:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
-
PR(A) to wartość PageRank strony A;
-
PR(T1) to wartość PageRank strony T1;
-
C(T1) to liczba łączy wskazujących stronę T1;
-
D jest czynnikiem mieszczącym się w zakresie 0<d<1, zwykle przyjmowany jako 0,85.
Ważną rzeczą do podkreślenia jest to że na system ten nie wpływa ani zawartość, ani zgodność strony internetowej, której zostaje przydzielona odpowiednia nota. Nie wszystkie linki są zaliczane przez Google. Największą wartość mają linki relewantne do treści strony. Ale są też takie odnośniki, za które strona może zostać ukarana. Google potrafi filtrować linki zewnętrzne więc trzeba uwazać gdzie się linkuje.
W wyznaczaniu PageRank brana pod uwagę jest objętość strony docelowej. Oznacza to że im więcej stron zawiera docelowa witryna tym większą ma notę PR. Świeża zawartość strony zawsze pomoże w osiąganiu lepszych pozycji.
Ważną informacją jest to że PageRank jest łatwo manipulowany. Google już pracuje nad tym. Dowodem tej pracy jest opóźnienie update’ów PR. Na ostatni czekaliśmy około 3 miesięcy.
Pamiętaj! Pracuj nad zawartością, jeśli robisz dobrą stronę z myślą o odwiedzających będzie ona miały dużą wagę i Google będzie o tym wiedzieć. Lecz jeśli strona Twoja jest dla robotów – przegrasz wcześniej czy później.