Kiedy w 1996 roku Sergey Brin i Larry Page, ówcześni studenci Uniwersytetu w Stanford, opracowywali mechanizm przeszukiwana baz danych na potrzeby uczelni nie spodziewali się, że za kilka lat ich projekt podbije świat i zrewolucjonizuje mechanizmy wyszukiwawcze.
“Każdy wielki sukces jest triumfem uporu”
Te słowa Sigmund’a Graff’a doskonale pasują do historii Google. Sukces nie bierze się z przypadku. Sergey Brin to urodzony w Rosji emigrant, syn profesora matematyki. Larry Page odziedziczył zdolności matematyczne także po ojcu – ten wykładał ją na uczelni Lansing w stanie Michigan.
Ich historia zaczęła się niepozornie. Brin i Page poznali się przypadkowo w 1995 roku, kiedy mając odpowiednio po 23. i 24. lata przygotowywali się do doktoratu z nauk informatycznych. Już na początku swojej współpracy byli w każdym calu ze sobą zgodni i mieli jeden plan – znaleźć sposób na precyzyjne wyszukanie informacji z różnych baz danych. Tak zaczęła się ich praca na Digital Library Project w Stanford.
W styczniu 1996 roku Brin i Page zaczynają pracę nad wyszukiwarką BackRub, która już rok później cieszy się uznaniem u osób, które ją widziały. Przez dwa lata pracują u siebie w domach i na uczelni nad rozwojem tego projektu. – Chcieliśmy stworzyć program, za pomocą którego szukający odnalazłby dokładnie tę stronę, jakiej szukał – mówił Page kilka lat temu. I stworzyli.
To, czym charakteryzowały się systemy wyszukiwawcze z tamtych lat to brak obiektywności w listach wyników wyszukiwań. Brin i Page to zmienili stwarzając PageRank – mechanizm oceny stron WWW i dokumentów sieciowych poprzez ich wartość szacowaną automatycznie na podstawie ilości cytowanych treści przez inne, niezależne podmioty (strony internetowe). Prościej mówiąc stwierdzili, że im praca jest chętniej cytowana przez innych ludzi, tym musi być bardziej wartościowa.
Historia Google rodzi się w… garażu
Prawdziwe początki Google to rok 1998. Napełnieni optymizmem przyszli geniusze, którzy początkowo nie mogli znaleźć inwestora, stworzyli w garażu Larry’ego swoje pierwsze firmowe stanowisko – własne data center. W tym czasie Sergey zajmował się przygotowaniem biura firmowego, w którym miał się zajmować pozyskiwaniem ewentualnych partnerów biznesowych. Proponował im technologie wyszukiwania informacji, jakiej jeszcze świat nie widział. Na taką ofertę pozytywnie zareagował miedzy innymi David Filo, założyciel portalu Yahoo!, który stwierdził jednak, że projekt ma być reprezentowany przez poważną firmę z branży, która wtedy jeszcze prawie nie istniała: search engine. – Jeśli to się tak rozwinie, porozmawiamy znowu – miał stwierdzić Filo.
Każdy, kto w tamtym czasie widział Google w wersji beta, był pewien jego przyszłego sukcesu. Andy Bechtolsheim – jeden z założycieli Sun Microsystems potrzebował 15. minut na przetestowanie Google’a by przekonać się o jego wielkości. Zaraz potem wypisał założycielom czek na 100.000 dolarów. Dlatego Brin i Page wspierani przez inwestorów z branży, a także ich rodziny, przyjaciół i znajomych z uniwersytetu uzbierali prawie milion dolarów na rozwój firmy i dalsze usprawnienia swojego systemu.
7 września 1998
To data powstania firmy Google Inc., natomiast swoje urodziny Google obchodzi zawsze 27 września.
Google.com z września 1998 roku
Nazwę Google zaczerpnięto od słowa googol, które oznacza liczbę jeden i sto zer. Obecnie wyraz ten ujęty jest w słownikach angielskich jako rzeczownik, przymiotnik i czasownik, a przykładowe znaczenie czasownika to „wykorzystywać wyszukiwarkę do weryfikowania czegoś”, czego się nie spotkało nigdy wcześniej.
Firma otworzyła swoją siedzibę w Menlo Park w Kalifornii. W tym czasie Google.com obsługiwało dziennie ponad 10.000 zapytań od internautów i zatrudniało 4. osoby. O wyszukiwarce zaczęto pisać w prasie tradycyjnej, a PC Magazine pod koniec 1998 r. nazwał Google jedną z najlepszych stron tego roku. Tak rodził się fenomen.
Na początku 1999 roku w wyniku dynamicznego rozwoju firma zmieniła swoje lokum i przeniosła się do University Avenue w Palo Alto. Jej pierwszym komercyjnym klientem został Red Hat. Zainteresowanie firmą rosło z dnia na dzień. Latem dwie duże firmy venture capital z Silicon Valley zainwestowały w firmę 25 milionów dolarów. W tym czasie wybudowano nowe, nowoczesne biura, a w firmie zaczęto zatrudniać sławne osoby z branży, jak np. Omid’a Kordestani, który opuścił Netscape. Powstał także Googleplex – słynna siedziba Google przy 1600 Ampitheatre Parkway w Mountain View, w stanie Kalifornia.
Kilka zdjęć Googleplex (Źródło: Times, więcej na Life in the Googleplex: Inside Google Headquarters).
We love you, Google users
21 września 1999 ze strony Google.com znika słowo beta i wyszukiwarka, mimo, że osiągnęła już wielki sukces, oficjalnie debiutuje w sieci w pełnej wersji. Wkraczając na angielskie i włoskie rynki Google otrzymuje wiele nagród za innowacyjność w rozwoju sieci i najlepsze mechanizmy wyszukiwawcze.
Prawdziwa eksplozja nagród to rok 2000, w którym firma zdobywa statuetkę Webby za osiągnięcia techniczne. „We love you, Google users!” – dziękują założyciele Brin i Page. W czerwcu Google indeksując miliard stron staje się najpopularniejszą wyszukiwarką świata. Znamienne, że cały czas działa na ponad 15 tysiącach tanich komputerów połączonych w jedną całość. Co 3 lata następuje wymiana sprzętu na nowy.
Rozpoczyna się także współpraca z Yahoo!. W tym samym czasie Google szuka już w dziesięciu językach i obsługuje dziennie 18 milionów zapytań. W październiku 2000 roku firma odpala program reklamowy AdWords, który w przyszłości wyniesie ją na szczyty i wzmocni rynek reklamy online w całym internecie.
Miesiąc później powstaje Google Toolbar, nowatorski dodatek do wyszukiwarki Internet Explorer, za pomocą którego użytkownik może przeszukiwać internet z poziomu tego programu, bez konieczności uruchamiania strony Google.com. Toolbar okazał się trafionym pomysłem. W szybkim czasie dodatek pobrało milion osób. Pod koniec 2000 roku Google obsługuje już 100 milionów zapytań dziennie i wyszukuje informacje w egzotycznych językach, jak np. suahili.
Nowy rok rozpoczął się od wykupienia od Deja.com Usenet Discussion Service, które w najbliższym czasie będzie podwaliną pod system grup dyskusyjnych. Kordestani, który pełnił w tym czasie rolę v-ce szefa Google stwierdził, że spółka zakupiła archiwum 500 milionów wiadomości. Sam serwis Deja.com został sprzedany firmie eBay. Zgodnie z zapowiedziami, w maju 2001 roku, Google uruchomiło usługę Google Groups.
Październik przyniósł debiut na rynkach latynoamerykańskich. Google wraz z firmą Universo Online uruchomiły tam wyszukiwarki. Z powodu wielkiego zainteresowania usługami Google, swoje przedstawicielstwa spółka otworzyła w Hamburgu i Tokio. Liczba obsługiwanych języków wzrosła do 26. Pod koniec roku uruchomiono jeszcze Google Image Search, służące do wyszukiwania obrazków w sieci. W momencie uruchomienia serwisu w wersji beta zindeksowanych obrazków i zdjęć było 250 milionów. Niewątpliwy sukces roku 2001 zakończył się wydaniem Year-End Google Zeitgeist, czyli podsumowaniem najpopularniejszych zapytań w sieci, które pochodzą z wyszukiwarki Google.
Innowacyjne pomysły, rozwój i nagrody
Kolejne lata to kolejne innowacyjne pomysły Google i realizowanie strategii rozprzestrzeniającej zasięg firmy na inne obszary działalności. Na początku 2003 roku ogłoszono wyniki konkursu dla najlepszych marek świata zorganizowanego przez Interbrand. Google zdobyło pierwsze miejsce i wyprzedziło takie znane firmy, jak Coca-Cola czy Ikea, nie wspominając już o internetowych gigantach jak eBay czy Yahoo!.
– Zaletą ludzi z Google jest to, że potrafili ukryć przed użytkownikiem ogrom technologii, a jedyne, czym się przed nim chwalą, to przyjazna, wygodna w użyciu i niezawodna przeglądarka – powiedział Robin Rusch z Interbrand.
Po uruchomieniu wielu przydatnych usług (Translation, Catalogs, GoogleAnswers), firma wyszukiwarka opublikowała serwis Google News. Oparta na prostych rozwiązaniach witryna wyświetla wiadomości z wielu serwisów informacyjnych, które są pogrupowane wg różnych kategorii.
To był okres nowości. Zaledwie trzy miesiące później – w grudniu 2003 – debiutuje Froogle, czyli „wszystkie produkty świata w jednym miejscu”. Ciekawy pomysł na wyszukiwanie produktów na witrynach sieciowych, który okazał się bardzo przydatnym narzędziem dla amerykanów. – To bardzo dobry krok ze strony Google. Wyspecjalizowane wyszukiwanie to przyszłość wyszukiwania – ocenił Jen Cassar, analityk z Juputer Research.
– Ilość informacji, którą oferuje Internet, jest po prostu zbyt wielka, by można było efektywnie w nim szukać bez wyspecjalizowania – dodał.
W kwietniu 2004 roku Google szumnie wprowadza pocztę elektroniczną GMail, do której dostęp daje tylko przypadkowym i wybranym internautom. Czyni to atmosferę słabo dostępnego dla wszystkich i profesjonalnego konta e-mail. Miesiąc póżniej uruchomiono Pisasę. Dokładnie rok później do odbiorów trafiły Google Maps () i usługa spersonalizowanej strony startowej iGoogle.
W końcu w 2007 wypuszczono ciekawą technologię Google Gears a we wrześniu tego roku najgłośniejszy produkt ostatnich lat – przeglądarkę internetową Google Chrome. Oparta na silniku WebKit aplikacja w ciągu 10 godzin od premiery przekroczyła 1 proc. udziału w rynku światowym, czyli w ciągu tego czasu pobrano ją 14 mln razy!
Google: historia dostępna online
Dziś Google to potęga biznesowa w skali światowej. Historia Google, tworzona na naszych oczach, dobitnie pokazuje, jak firma założona w garażu w 1998 roku stała się jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek w sieci. Firma analityczna Standard and Poor’s opublikowała badania, w których stwierdziła, że poziom znajomości marki w USA deklaruje ponad 90 proc. mieszkańców tego kraju.
W Polsce nieprzerwanie od wielu lat rośnie zainteresowanie wyszukiwaniem informacji w sieci za pomocą Google. Według danych firmy badawczej Gemius aż 92 proc. rynku jest obecnie kontrowane przez tą firmę. Co więcej, dystans do teoretyczne najgroźniejszych rywali – portali WP i Onet.pl cały czas maleje. – Google nam dokopało – miał kiedyś stwierdzić założyciel Microsoftu Bill Gates, który zwiększył priorytet prac nad MSN Search, wydanym 1 lutego 2005 roku.
Założyciele Googla – Sergey Brin oraz Larry Page – zajmują czołowe pozycje na liście najbogatszych Amerykanów, przygotowanej przez Forbes. Ich majątek szacowany jest na kilkanaście miliardów dolarów. Koncern zatrudnia obecnie około 2000 osób, w tym spora część to osoby z tytułem doktora.
W 2004 roku wartość Google, które zarobiło w tym roku 400 mln USD na czysto, oceniano na 27 mld dolarów, czyli o 2 mld więcej niż firmę Ford Motor Company, najstarszego producenta samochodów, powstałego w 1903 roku. Google dwa lata temu przekroczyło wartość koncernu Time Warner, właściciela takich marek jak AOL, CNN, HBO, Warner Brothers czy The Time.